Proiectul
legii pensiilor adevăruri şi perspective
Pe cine reprezintă domnii Iliescu şi Dogaru?
După cum spuneam, marţi 03.02 2015
a avut loc o nouă rundă de convorbiri între ministerele care se pare că vor fi
beneficiare ale legii pensiilor militare şi o parte atent selecţionată a
sindicatelor şi asociaţiilor care funcţionează în sistemul apărării naţionale.
Să mă explic.
Nu o să mă refer la sindicatele
Mai şi SRI, nefiind ciorba mea. O să spun despre ele doar că apără şi urmăresc
mult mai bine interesele celor pe care îi reprezintă. Legat de MAI însă trebuie
să punem punctul pe i. Se pune destul de serios problema dacă funcţionarii
publici pot fi incluşi într-o lege a pensiilor MILITARE, pentru că aceştia NU
SUNT MILITARI, deci teoretic nu au ce căuta într-o lege a militarilor. Acest
aspect poate crea mari probleme, dacă cineva se va trezi să conteste acest
lucru la CCR. Din unele surse se pare că - poate tocmai din cauza asta – pe
undeva pe la interne se ia în calcul o lege separată, aşa cum a fost şi pe
vremea răposatelor 164/2001 şi 179/2004, care chiar dacă au avut cam aceleaşi
prevederi au fost diferenţiate ca formulă, pentru că existau diferenţe care nu
se puteau contopi. Poate ar trebui să se facă al fel acum pentru partea din MAI
care nu este militară. Ar fi o soluţie.
Aşadar nu o să mă refer la
propunerile făcute de lucrătorii din MAI decât în varianta în care afectează
major noul proiect al pensiilor militare. Trebuie remarcat că propunerile pot
fi împărţite în propuneri pe aspecte minore, sau nesemnificative, propuneri
acceptabile dar nu vitale şi propuneri majore, de esenţă.
Printre cele majore sunt cele
legate de conţinutul articolelor:
– 16- vârsta de pensionare; - 28- baza de calcul; - 30- condiţii deosebite;- 33- pensia de
invaliditate, -50- pensia de urmaş; - 54(2) pensia de urmaş; -60- indexarea şi actualizarea pensiilor; - 82(4) pensie de urmaş; -110-111 – recalculare; - 116-117 –
recuperarea sumelor de la pensionari; -118- recuperarea sumelor de la stat.
Aceste ar fi în opinia mea
articolele pe care trebuia insistat până la roşu. Celelalte sunt importante dar
nu majore în definirea acestei legi. Ce au susţinut şefii celor două
organizaţii SCMD şi ANCMRR?
SCMD:
Acceptate:
Art.2 - introducerea unor noi
principii, care nu au nici o valoare practică, dar, vezi Doamne, arată recunoştinţa
faţă de… armată. Frecţie la picior de lemn - propunere acceptată, dar fără
valoare.
Art. 11- încadrarea în locurile de
muncă - propunere bună dar neacceptată, rezoluţia acceptată de SCMD ca acest
deziderat să fie promovat în alt act normativ pentru care – nu este aşa - să se
„lupte” din nou domnul Dogaru şi să mai iniţieze nişte proteste probabil la
Cotroceni de zile aniversare.
Art. 19. Coborârea limitei de
vechime de la 15 la 10 ani pentru acordarea pensiei de serviciu la îndeplinirea
vârstei. Este un act de clemenţă pentru un număr relativ mic de militari ieşiţi
la pensie anticipat – propunere acceptată datorită faptului că nu implică efort
financiar.
Art. 111- care prevede în fapt
recalcularea pensiilor este completat cu un punct care se referă la cu totul
altceva, respectiv recuperarea unor sume reţinute pe perioada ianuarie
2011-octombrie 2013 pentru cei cărora le scăzuse pensia prin aplicarea OG-1/2011
respectiv 119/2010. – propunere acceptată dar care urmează să fie reglementată
de un alt act, ca şi în cazul art. 11. Deci alte angajamente nerespectate, alte
discuţii, alte negocieri, alte proteste şi procese. Aşa negociază Dogaru.
Art.125: acest articol se referă
la abrogarea legilor anterioare acestui proiect şi iniţial propunerea de
abrogare şi a legii 241 era trecută la articole neacceptate de către ministere,
până la urmă a fost acceptată şi vom vedea de ce.
Articole respinse.
Art. 3. lit. e, cerea considerarea
de vechime în muncă pentru soţul/soţia care însoţea un cadru militar la post în
străinătate.
Art.16-se cerea căderea vârstei de pensionare la 55 de ani. Se respinge pe
motiv că ar diminua cuantumul pensiei. De aici rezultă adevăratele intenţii.
Voi reveni.
Art. 17 - (1, 2) - se referea la
scăderea vârstei pentru pensia anticipată.
Art. 21 - reducerea vârstei
standard de pensionare.
Art. 39 - privind pensia de
invaliditate. Articol foarte important care condiţionează acordarea pensiei de
invaliditate de realizarea vechimii în muncă. Acest articol ar trebui anulat.
Este o mutilare mai gravă decât invaliditatea în sine. Practic acest articol
taie ceea ce acordă Art. 33 al aceleiaşi legi.
ANCMRR
Propuneri admise:
Art.11 - condiţiile de muncă -
aplicarea la toate categoriile de pensionari indiferent de anul ieşirii la
pensie - se aprobă dar prin alt act normativ (care va apărea la paştele
cailor).
Propuneri respinse :
Art.28 - baza de calcul - se cerea
ca în baza de calcul să fie luate în calcul toate veniturile, aşa cum de fapt
se întâmplă la civili.
Art.29 - procentajele acordate
pentru grupele de muncă.
Art. 111- ANCMRR cere în mod
expres ca pentru cei care primesc pensiile în baza L-119,OG1/2011 şi L-241/2013
să nu beneficieze de recalculare.
Înainte de orice însă, să
reţinem că nu a existat un punct de vedere unanim acceptat sau înaintat
în comun de către asociaţii, fiecare a înaintat propunerile sale care au fost
centralizate la domnul Oprea şi acolo s-a dat verdictul ce se aprobă şi ce nu
şi apoi au fost anunţaţi care e decizia. Dovada aceste concluzii o
constituie multitudinea de propuneri pe unele articole, cum este cazul art. 28
şi 111, unde fiecare asociaţie aproape, a venit cu varianta ei. După anunţarea
deciziei au mai avut loc discuţii şi s-a revenit pe unele din ele, cum a fost
cazul art. 125.
Concluziile activităţii ANCMRR şi
SCMD
Analizând acuma ce au propus cele
două asociaţii ale militarilor prezente la discuţii constatăm că au fost
interesate şi au insistat pe aspecte relativ nesemnificative, au cedat acolo
unde interesul pensionarilor era mai mare şi au. . lovit în pensionari apărând punctele de
vedere ale lui Oprea acolo unde era mai important pentru noi.
SCMD a cerut
şi a obţinut anularea întregii legi 241/2013, ceea ce face ca cei care au avut
pensiile ciuntite până în Octombrie 2013, să revină la ciuntire. Asta a cerut
insistent domnul Dogaru. Este probabil ca pensiile lor să beneficieze de
indexare începând cu data introducerii acestui proiect, dar în nici un caz
retroactiv. Este la fel de adevărat că s-a obţinut PROMISIUNEA că
se vor da înapoi sumele reţinute între Ianuarie 2011 şi Octombrie 2013, dar
printr-un alt act normativ, o eventuală HG după care vom aştepta mult şi bine,
până se va prescrie termenul. Să nu uităm că termenul decurge de la
data constatării debitului, deci Ianuarie 2011, şi suntem, în 2015. Deci anul
2011 este deja pierdut. Dacă această lege va apărea în 2016-2017, iar OUG prin
2018 se vor pierde şi sumele reţinute pe 2012-2013. Asta a reuşit să obţină
domnul Dogaru.
ANCMRR a cerut insistent ca art. 110-111 să nu mai fie
interpretabile vizavi de recalculare şi, arătând că face jocul lui Oprea, a
cerut discriminarea aceleiaşi categorii de pensionari, cei
care au pierdut prin prima recalculare, blocându-le accesul la lege.
Cu alte cuvinte ambii preşedinţi
militari au lovit în aceiaşi oameni, unul cerând anularea legii prin care şi-au
recăpătat pensiile din 2010, altul cerând expres să nu li se recalculeze
pensiile.
Unii ar spune că din fericire
propunerea ANCMRR pe art. 111 nu a fost acceptată. Da, nu a fost acceptată dar
a rămas în forma iniţială, care chiar dacă nu menţionează în mod expres, tot nu
dă dreptul la recalculare celor sus menţionaţi, menţinând discriminarea.
S-ar putea spune fără drept de
tăgadă, că cineva doreşte cu tot dinadinsul ca cei care au intentat procese
domnului Oprea, să sufere din nou şi să fie păgubiţi în continuare. Ghiciţi
cine doreşte asta?
În rest, ce se mai poate spune ?
Articolul 28 care prevedea baza de
calcul a fost schimbat. În proiectul iniţial se prevedea
că baza de calcul o constituie „solda funcţiei de bază/salariul funcţiei de bază,
avut în ultima lună de activitate care include solda de grad/salariul gradului
profesional corespunzător la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de
serviciu” Această variantă a căzut şi acuma se spune că
pensia va fi calculată „după media
soldelor/salariilor funcţiei de bază corespunzătoare funcţiilor îndeplinite în
6 luni consecutive din ultimii 5 ani, la alegere, actualizate la data
deschiderii dreptului de pensie la alegerea pensionarului”.
Aparent această variantă este mai
bună, dar este mai bună numai pentru cei care după ieşirea la pensie au
mai lucrat prin diferite funcţii „onorabile” ca parlamentari, consilieri
locali, primari, Onţani etc. care vor avea dreptul să îşi aleagă,
indiferent de anul ieşirii la pensie din armată, o perioadă de 6 luni din
ultimii 5 ani de activitate, indiferent unde, pentru că legea spune din
soldă/salariu.
Pentru un militar care a ieşit
căpitan, maior la pensie cu restructurarea şi apoi şi-a deschis un butic sau a
fost taximetrist, ca să îşi mai rotunjească pensia, şi care mai câştigase ceva
cu contributivitatea la vechime, această variantă este dăunătoare pentru că
pensia îi va fi calculată la valoarea soldei/salariului celui mai avantajos din
ultimii 5 ani şi mă îndoiesc că a avut ca taximetrist un salariu mai bun decât
solda. Deci baza de
calcul va fi valoarea soldei de bază de la data ieşirii la pensie, nici măcar
actualizată la data calculării pensiei, ca să îl mai aducă lângă cei care ies
acuma la pensie.
Pentru ca legea să ajute pe toţi ar
trebui să specifice că „baza
de calcul o constituie solda de bază sau solda ( brută) lunară - aşa cum la
civili este prevăzut venitul lunar care cuprinde toate veniturile -
corespunzător funcţiei şi gradului avute la data ieşirii la pensie/trecerii în
rezervă, actualizată la valoarea datei recalculării. Aici ar mai putea fi
adăugat că pentru cei ieşiţi la pensie sub efectele legii 218/201 baza de
calcul să o constituie cele mai bune 6 luni din ultimii 5 ani, la alegere.
Dacă s-ar aplica acest calcul toţi
pensionarii ar avea la grade funcţii şi gradaţii egale, pensii egale,
indiferent de anul ieşirii la pensie. De pierdut vor pierde doar cei care au
ieşit căpitani sau fruntaşi în rezervă dar au obţinut apoi grade de generali
sau colonei UNPR, pentru că vor primi pensii corespunzătoare gradului trecerii
în rezervă.
Adevărul nespus
Acuma un alt aspect care ne arată
intenţiile domnului Oprea, artizanul acestui proiect.
Spuneam că la art. 16 se cerea
scăderea vârstei de pensionare la 55 de ani dar ministerele au respins pe motiv
că SE PIERDE LA PENSIE. Greşit. Dacă baza de calcul este solda de grad şi
funcţie, indiferent la ce vârstă ieşi la pensie, nu pierzi nimic, pentru că tu
alegi când ieşi, iar baza de calcul este solda avută la acel moment, cariera va
fi adaptată vârstei de pensionare. Când se pierde la pensie dacă scade
vârsta de pensionare? NUMAI ATUNCI CÂND BAZA DE CALCUL O CONSTITUIE
CONTRIBUTIVITATEA. Da aici rezultă că :
1. De fapt domnul Oprea
are în calcul ca pensia să fie în continuare calculată după principiul
contributivităţii iar actualizarea sau indexarea să se facă după
salariul mediu pe economie, nu după salariile activilor. Aşadar indiferent ce
s-a promis sau negociat, baza de calcul o va constitui până la urmă tot
contributivitatea iar pensiile vor fi militare doar cu numele.
2. Sau, specialiştii lui
peşte, atât cei de la sindicate cât şi cei de la ministere au uitat sau nu au
sesizat că având ca bază de calcul solda ultimei luni sau mă rog a ultimelor
luni, nu contează la ce vârstă ieşi la pensie, ci ce grad, funcţie, sporuri şi
gradaţii ai.
După cum se vede, cei care au fost la
negocieri s-au dus de fapt să primească soluţi, nu să
negocieze şi au înghiţit tot ce au primit pe nemestecate. Din
câte am auzit, vor mai fi şi alte discuţii marţi, pe data de 10.02.2015, la
care bănuiesc că li se va da proiectul bătut în cuie.
Acuma să recapitulăm.
1. Vârsta de pensionare a
rămas ca la civili, deci obiectiv ratat.
2. Baza de calcul o
constituie media celor mai convenabile 6 luni din ultimii 5 ani, care oricum nu
avantajează militarii, dar sunt salvatoare pentru cei care au fost procopsiţi
cu funcţii şi grade UNPR dar – trebuie să admitem - şi pentru cei care au ieşit
la pensie după tembelul ordin al lui Boc prin care se micşora salariul cu 25%.
Pentru această categorie această variantă este convenabilă.
3. Recalcularea se
face numai pentru cine vrea Oprea. Cine a fost oropsit prin L-119, RĂMÂNE TOT
OROPSIT.
4. HG 1019 se va
aplica tot discriminator chiar dacă teoretic s-a acceptat ca doleanţă, dar nu
va fi cuprinsă în lege, ci în alt act normativ,- deşi nu există nici o
explicaţie logică în afară de faptul că nu se doreşte - şi se amână până la
calendele greceşti.
5. Procentele acordate pentru
condiţii de muncă, vor creşte la 70-75-80%.
6. Se acceptă – tot de principiu,
fiind necesar un alt act - ca pensiile să se mărească, fără însă a se
specifica cum şi cât, atunci când cresc soldele. Propunerea introdusă
este atât de ambiguă şi confuză, încât dacă rămâne aşa va da posibilitatea
interpretării ei după cum vor vrea muşchii miniştrilor, pentru că atâta vreme
cât nu se prevede sub ce formă, prin ordin comun se va stabili ca pensiile să
crească cu 1 leu ori de câte ori cresc soldele activilor. Nu e aşa că se va
respecta în felul acesta conţinutul articolului introdus la cererea
sindicatelor?
Celelalte aspecte atinse sunt
minore, unele chiar hazlii şi dovedesc lipsa de seriozitate, preocupare,
cunoaştere sau chiar interes a unora din cei angajaţi în aceste discuţii.
Acestea fiind zise, după o
lună de scremete înfundate, am rămas ca în bancul cu Volga rusului, nu a
fost maşină a fost bicicletă, nu s-a dat, s-a luat. Bomboana
pe colivă a modului în care au lucrat specialiştii, a pus-o tot SCMD probabil
prin doamna Caloianu, care la art. 111, acolo unde se vorbea despre
recalculare, cere modificare în care vorbeşte despre recuperarea sumelor
reţinute în perioada 2011-2013, deci total în afara subiectului articolului şi
chiar a legii, pentru că acest punct trebuie cu adevărat cuprins în alt act
normativ atâta vreme cât este un act reparatoriu. Cum însă propunerea vine de
la doamna Caloianu, nimic nu mă surprinde.
Informare stil Dogaru.
Acuma să mai analizăm un aspect pe
care domnul Dogaru l-a amintit foarte voalat şi foarte… profesionalist. În
informarea dată de domnii Dogaru şi Pricină se spune că :
1. „Cu surprindere s-a
constatat ca discrepantele privind aplicarea HG 1294/2001, completata cu
extensia ei HG 1019/2010, exista doar la MApN. In celelalte structuri n-au
existat diferențe la aplicare”. Cine a fost surprins să constate asta,
Dogaru, Oprea, sau cei de la interne?
2. „La sfârșitul
acestei săptămâni reformularea textelor articolelor va fi finalizată, urmând a
fi asumate de demnitarii care le pot iniția in Parlament”. Ce ar
trebui să spună şi nu spune domnul Dogaru? Nimic altceva decât că aceste
propuneri nu vor fi introduse în proiectul de lege ci vor fi date unor
parlamentari care „să încerce” să le introducă ca amendamente în comisiile
parlamentare. Deci practic aceste „consultări” s-au făcut de ochii lumii,
propunerile chiar dacă se spune că au fost însuşite, de fapt nu au fost
introduse în proiectul care va pleca - dacă şi când va pleca de la guvern - de
fapt practic PROIECTUL VA RĂMÂNE ÎN VARIANTA ÎN CARE A FOST PREZENTAT LA PRIMA
ÎNTÂLNIRE. Acest lucru este întărit de următoarea frază din informarea domnului
Dogaru: „Atât
noi, cât si sindicatele de la Interne, care cunosc procedura, am insistat ca
este vorba nu de un proiect nou de lege, care ar trebui sa preia procedurile de
la capăt, ci de proiectul care a trecut pe la toate ministerele, care are toate
avizele de la comisiile parlamentare, la care se adaugă niște amendamente, putând
astfel intra în procedura de vot.” Din acest paragraf
rezultă clar, pentru cine are minte să înţeleagă, că practic ei nu vor să schimbe proiectul dat
de Oprea, ei vor face doar nişte propuneri care să fie apoi anexate dar nu
introduse în proiect şi trimise ca propuneri de amendamente ale legii la
Parlament.
3. Domnul Dogaru ne presează să nu
mai cerem alte modificări şi să lăsăm proiectul să place aşa cum e, că vom
rezolva totul la Parlament, acuma nu mai e timp, să înghiţim ce ni se dă. Vă
aminteşte asta de ceva? Mie îmi aminteşte de modul în care ne-a fost băgată pe
gât L-241 ŞI CUM A FOST OPRITĂ DOAMNA
CRISTIANA ANGHEL SĂ MAI DEPUNĂ AMENDAMENTELE, pentru ca apoi Dogaru şi doamna Caloianu să ceară bani pentru alte procese
pe care bineînţeles le-au pierdut, dar cineva a primit bani pentru asta. În
plus s-a mai făcut şi „lobby” la televiziuni, s-au plătit mese la realizatori
ca să ne fie primiţi reprezentanţii SCMD la emisiuni, să se umple de „respect”.
Cam asta se urmăreşte şi acuma, drumul e bătătorit, fraierii sunt uşor de
păcălit, pinguinii aplaudă, ghioceii iau poziţia calului care bea apă, timpul
trece, cotizaţia merge.
4. Încheie domnul Dogaru spunând: „Orice amânare, dictată de varii
considerente sau interese, atrage pericolul ca acest lucru sa nu se întâmple in
luna februarie, astfel încât o eventuala schimbare a Guvernului ne va aduce în
situația de a o lua de la capăt, pentru a obține avizul unor eventuali noi miniștri
și al unui eventual nou premier, indiferent cine ar fi aceștia.”
Da, nimic nou în modul de abordare
şi manipulare: „acuma băieţi, ori ca mine, ori de loc, dacă nu faceţi ca mine e
vai de voi.”
Adevăratele intenţii
Domnul Dogaru uită
să menţioneze însă că: Această lege, conform Programului
Legislativ al Guvernului României, pentru anul 2015, document oficial postat pe
pagina Guvernului la capitolul MApN de la Pagina 7, este planificat a fi introdusă în
Guvern ÎN DECEMBRIE 2015. Deci
introducerea în Parlament februarie 2015 aşa cum susţine
domnul Dogaru şi Duşa, este o abureală, se încearcă
practic acceptarea legii aşa cum vrea Oprea, sub pretextul că s-a
discutat cu sindicatele şi au fost de acord. EU NU VORBESC DIN AUZITE, EU ADUC ARGUMENTE,
DOCUMENTE OFICIALE.
Documentele la care fac referire mi-au
fost puse la dispoziţie în urma cererii adresate Guvernului României.
Nr. 15C/ 41 /rp
Data 06.02.2015
„Stimate domnule Neacșu,
Vă răspundem în legătură cu solicitarea dumneavoastră, transmisă prin e-mail
Guvernului României și înregistrată la Direcţia Relaţii Publice din cadrul
Cancelariei Primului – ministru cu nr. 15C/41/rp./05.02.2015.
Vă comunicăm că documentele solicitate
în cererea dumneavoastră sunt deja publicate pe pagina de internet a
Departamentului pentru Relația cu Parlamentul www.drp.gov.ro,
la rubrica „Documente”.”
De acuma încolo cine mai crede în ce
mint Oprea, Duşa şi Dogaru, nu are decât să îşi pună singur laţul de gât, eu nu
o să cred în ruptul capului că Ponta şi Duşa, după ce ne-au aburit 2 ani că ne
dau această lege, se vor grăbi tocmai acuma, când au cuţitul la os, să ne dea
nouă o pensie mai bună, aşa din spirit umanitar. Lor le arde turul pantalonilor
că pierd majoritatea parlamentară şi caşcavalul, că se sparge partidul şi îi
saltă DNA-ul, dar nu mai pot de grija mea şi vor băga această lege peste toate
documentele pe care le consideră prioritare doar de dragul ochilor lui Dogaru
care în Iunie 2012 băga cuţitul în Ponta cu actul ăla semnat pe genunchi la
care a anexat nişte cereri care au făcut din suspendare o încercare de lovitură
de stat. Cine are chef să creadă asta ? Tot acest circ este făcut pentru ca noi
să nu mai criticăm legea, să o acceptăm aşa cum este şi să îi lăsăm să facă ce
vor, IAR CONDUCĂTORII CELOR DOUĂ ASOCIAŢII ALE MILITARILOR SUNT UNELTELE LOR
PENTRU CĂ LE CÂNTĂ ÎN STRUNĂ ŞI PROPUN, AŞA CUM S-A VĂZUT, AMENDAMENTE ÎN
DEFAVOAREA MILITARILOR.
Să ne amintim:
Iată ce declara Duşa în Aprilie 2013: „Proiectul
de lege este finalizat, o să îl înaintez la Ministerul Muncii şi la celelalte
ministere care au pensionari din fostul sistem militar astfel încât să se
revină la normalitate. După ce va fi dezbătută şi cu rezerviştii, cu
structurile militare şi cu sindicatele, voi veni cu legea în Parlament”,
a mai spus Duşa. Cu militarii activi nu a fost dezbătută, pe pagina MApN nu a
apărut în dezbatere, dar datorită ghioceilor acuma figurează că a fost
dezbătută cu sindicatele.
De un an de zile proiectul „este
finalizat”. De un an de zile ne-a dus cu preşul. Acuma începe alt an. Aţi văzut
ce proiecte prioritare are acest an. A dat cineva peste legea pensiilor până în
Decembrie 2015? Nu. De ce Decembrie 2015? Pentru că în primăvara lui 2016 sunt
alegeri şi e nevoie de alte promisiuni şi alte voturi. La mulţi ani stimaţi colegi militari.
http://www.mediafax.ro/social/proiectul-privind-pensiile-militarilor-finalizat-se-revine-la-principiile-legii-164-2011-10735947