SURPRIZE , SURPRIZE, Având in vedere faptul ca rezolvarea problemelor noastre, legate de inechitățile din sistemul de...
Publicată de Mișu Naon pe Duminică, 4 octombrie 2020
duminică, 13 mai 2012
Domnului
Ministru al Apărării Naționale
General
locotenent Cornel DOBRIŢOIU
Apel
la demnitate dreptate și normalitate
Domnule
Ministru,
Colegii
rezerviști ai domniei voastre, din filialele SCMD Craiova, Calafat, Plenița,
Slatina, Caracal, Vâlcea, Mehedinți, Târgu – Jiu, Piteşti,
Vânju – Mare, Deva, Petroșani, Alexandria, și filialele Bucureștene constituite
în Consiliul de Coordonare al filialelor din București, întâmpinăm cu bucurie
numirea dumneavoastră în funcția de Ministru al Apărării și vă adresăm pe
această cale sincere felicitări și urări de succes în greaua misiune pe care aţi
acceptat-o și cu care ați fost investit.
În
speranța că odată cu venirea dumneavoastră ne va fi redată onoarea pe care
regimul trecut a dat-o uitării, vă adresăm ostășescul Avem onoarea să vă
salutăm ! ”
Convinși
fiind de bunele dumneavoastră intenții precum și de expertiza în domeniul pe
care îl veți gestiona, ne punem mari speranțe în obligațiile asumate cu ocazia
numirii în funcție și angajamentul luat de a revitaliza spiritul de corp al
cadrelor militare active și în rezervă, de a reforma instituția militară și a-i
reda valoarea, demnitatea, onoarea, cât și aprecierea de care trebuie să se
bucure această categorie profesională în rândul societății. Cerem cu îndreptățită
îngrijorare să faceți tot ce ține de domnia voastră pentru a pune capăt
incompetenței, servilismului, abuzurilor, nepotismelor, clientelismului politic
și de clică, carierismului deșănțat care s-au manifestat sufocant până și în
domeniul militar ca în întreaga societate sub guvernele anterioare.
În
acest sens, cu toată disponibilitatea și bunele intenții vă punem la dispoziție
experiența noastră, ca și tot ceea ce deținem ca potențial fizic și intelectual
pentru a vă sprijini în implementarea măsurilor necesare atingerii acestor
obiective. Ca un prim pas în acest sens vă punem la dispoziție unele aspecte,
probleme și propuneri care – considerăm noi - necesită atenția dumneavoastră.
Nu ne îndoim de faptul că și dumneavoastră v-ați gândit la ele, dar venind și
de la noi, veți avea certitudinea că aveți sprijinul nostru și că există o
comuniune de idei și dorințe, că nu sunteți singur în efortul ce trebuie depus
pentru atingerea acestor obiective.
Ca
urmare vă rugăm să analizați si să luați act de întregul nostru sprijin care
arată clar că spiritul de camaraderie ostășească este încă viu, iar respectul
pentru haina militară nu ne-a părăsit niciodată.
Vom
prezenta propunerile noastre pe urgențe și puncte, sistematizat, așa cum numai
militarii știu să conceapă un document.
ÎN URGENŢA I (pe
durata primului dumneavoastră mandat respectiv până în NOIEMBRIE 2012).
1)
RECUNOAŞTEREA SCMD ca partener de dialog cu ministerele de resort pentru
apărarea DREPTURILOR MILITARILOR ÎN REZERVĂ. ACORDAREA DE SEDII sindicatului și
asociațiilor militarilor care nu au, în conformitate cu LEGISLAŢIA ÎN DOMENIUL
DIALOGULUI SOCIAL alături de celelalte asociații și organizații profesioniste
ale militarilor rezerviști, în cadrul Cercurilor Militare sau a sediilor unor
unități militare dezafectate, după cereri și posibilități.
2)
DEMERSURI ŞI ACŢIUNI PENTRU APROBAREA ÎN PARLAMENT A MODIFICĂRILOR ADUSE
OG-1/2011 prin LEGEA 758/2011 pentru sistarea măsurilor de diminuare a
pensiilor aflate în plată, ulterior elaborarea şi aprobarea în parlament a unei
LEGI OCUPAŢIONALE care să respecte principiile NATO şi UE pentru militari,
principiul dreptului câştigat, concordanţa între gradul militar – funcţiile
îndeplinite şi cuantumul pensiei, contribuind astfel la recunoaşterea ierarhiei
militare şi a valorii activităţii prestate în activitate.
3)
DEMERSURI PENTRU ABROGAREA DE URGENŢĂ A LEGII 329/2010 ŞI A PREVEDERILOR
REFERITOARE LA MILITARI DIN LEGEA 263/2010, concomitent cu recunoașterea vechimii
în muncă, a perioadei de cadru militar în activitate (dispărând Legea 164/2001,
nu se mai recunoaște vechimea în muncă, adică la angajare se pleacă de la zero!)
4)
DEPOLITIZAREA INSTITUŢIEI MILITARE, DEPISTAREA ŞI ÎNLĂTURAREA DIN SISTEM A
TUTUROR CADRELOR CARE AU RĂSPUNS UNOR COMENZI POLITICE, AU PROMOVAT PE CRITERII
POLITICE ŞI NU PROFESIONALE, PRECUM ŞI A CELOR CARE AU EXECUTAT ŞI PUS ÎN
APLICARE ORDINE ŞI DISPOZIŢII ILEGALE(scris şi verbale).
5)
STOPAREA ACCEDERII ÎN SISTEMUL MILITAR ÎN RÂNDUL CADRELOR PE „FILIERA
INDIRECTĂ”, ANULAREA ORDINELOR ŞI DISPOZIŢIILOR CARE REGLEMENTEAZĂ ACEST LUCRU,
ANULAREA ORDINELOR DE AVANSARE ÎN GRAD SAU FUNCȚIE PENTRU PERSOANELE CARE NU AU
FOST AVANSATE PE BAZA MERITELOR MILITARE ȘI A PREVEDERILOR LEGILOR ȘI REGULAMENTELOR
MILITARE. Modificarea acestor regulamente acolo unde sunt prevăzute excepții și
abuzuri pentru a nu mai da posibilitatea interpretării acestora după bunul plac
al unor politicieni.
6)
INIȚIEREA UNUI PROTECT CARE SĂ PREVADĂ CA ÎN COMISIILE DE APĂRARE ȘI SIGURANȚĂ
ALE PARLAMENTULUI SĂ FIE NOMINALIZAȚI, PROPUȘI ȘI APROBAȚI NUMAI PARLAMENTARI
CARE AU AVUT CONTACT CU VIAȚA MILITARĂ, AU EXPERTIZĂ ÎN DOMENIU AU PREGĂTIRE
CEL PUȚIN DE NIVEL MEDIU ÎN DOMENIU. Este inacceptabil ca persoane precum
Canacheu, cu pregătire militară nulă să prezideze o astfel de comisie și să
aibă tupeul să se opună nominalizării unui general în rezervă pe funcția de
ministru al apărării. Nu putem lăsa securitatea și apărarea țării pe mâna unor
ageamii. După numirea acestora în comisii să urmeze teste psihologice ca și
comandanții de unități, verificări prin organele de informații militare și apoi
dacă le trec, cursuri de specializare și informare cu noțiuni de politică
strategie și pe care să le finalizeze printr-o testare. Cei care obțin
rezultatele cele mai bune să fie desemnați președinții și vicepreședinții comisiilor
din Senat și Camera Deputaților. De asemenea să depună jurământul militar la
fel ca și militarii și să se oblige prin angajament scris că vor păstra
secretul privind aspectele pe care le vor cunoaște pe durata mandatului, în
conformitate cu gradul de secretizare și clasificare al documentelor.
Recomandarea ca membrii desemnaţi a face
parte din Comisia de Apărare să fie absolvenţi ai unei forme superioare de învăţământ
militar şi obligativitatea ca preşedintele acestei comisii să fie absolvent al
Colegiului Naţional de Apărare.
7)
Realizarea unor evaluări psihologice și medicale a personalului militar, reale,
fără modificarea datelor și rezultatelor obținute, de către comandanții de
structuri, așa cum s-a obișnuit până acum, evaluări care să prezinte adevărata
stare a moralului și potențialului psihic și fizic al militarilor de toate
gradele.
8)
Respectarea și raportarea corectă a rezultatelor obținute de militari la testările
anuale inclusiv cele fizice. S-a umplut armata de supraponderali. Pentru cei
care nu iau testele, reevaluare după o perioadă de 3 luni și eliminarea din
sistem dacă nu reușesc să le treacă nici a doua oară. Asta înseamnă
profesionalizarea armatei.
9) PLANIFICAREA
ŞI ORGANIZAREA UNEI AMPLE ACTIVITĂŢI DE AUDIT INTERN (INSPECŢII ŞI CONTROALE)
PE DOMENII DE ACTIVITATE PENTRU A STABILI STAREA DE FAPT A ARMATEI ROMÂNE
ASTFEL:
- ÎN DOMENIUL RESURSELOR UMANE – pentru a
depista gravele erori comise cu bună ştiinţă pe linia PROMOVĂRII ŞI AVANSĂRII
ÎN CARIERĂ;
- ÎN DOMENIUL GESTIONĂRII RESURSELOR
FINANCIARE – INCLUSIV A CELOR ALOCATE CASEI SECTORIALE DE PENSII;
- ÎN DOMENIUL PROGRAMELOR DE ÎNZESTRARE ŞI AL
ACHIZIŢIILOR PUBLICE;
- ÎN DOMENIUL PĂSTRĂRII ŞI ADMINISTRĂRII
PATRIMONIULUI ARMATEI – în scopul depistării înstrăinărilor de terenuri către
diverse SOCIETĂŢI ŞI TERŢI;
- ÎN DOMENIUL LOGISTIC – externalizarea unor
servicii (hrănire, paza obiectivelor, cazare trupe, transport, spălat
lenjerie);
- ÎN DOMENIUL PREGĂTIRII CADRELOR prin CURSURI
în ţară şi în afară – urmărind modul în care absolvenţii sunt promovaţi în
funcţie şi grad – eficienţa actului de pregătire;
- ÎN DOMENIUL PREGĂTIRII UNITĂŢILOR pentru a
face faţă nevoilor şi cerinţelor din teatrele de operaţii;
- Şi nu în ultimul rând preocuparea factorilor
de decizie pentru MOBILIZAREA ARMATEI ROMÂNE, pregătirea rezervei, avansări şi
numiri în funcţie a ofiţerilor în rezervă pe criterii CLIENTELARE DE PARTID cu
încălcarea legislaţiei în domeniu ;
10)
DCLASIFICAREA DOCUMENTELOR CARE PREVĂD INSTRUCȚIUNI PRIVIND CALCULAREA
PENSIILOR (MODIFICĂRILE LA HG 1194/2010) în așa fel încât cei asupra cărora
actul își face efectul să cunoască prevederile și să poată urmări aplicarea
acestora.
11)
Analizarea modului în care s-a efectuat recalcularea pensiilor, modul în care
au fost aplicate legile și ordinele la acest capitol, cine se face vinovat de
nerespectarea termenelor privind răspunsurile la contestațiile pensionarilor și
modul în care departamentul juridic și casa sectorială de pensii au răspuns
cererilor legale și legitime ale pensionarilor. Să se stabilească cine se face
vinovat de nerespectarea termenelor și legilor și să se ia măsuri în funcție de
gravitatea faptelor.
12)
Să se analizeze activitatea fostului purtător de cuvânt și a șefei Direcției
Financiar Contabilă, care au adus grave prejudicii imaginii armatei și au dat
dovadă de lipsă de respect față de pensionari provocând prin declarațiile și
faptele lor drame ireparabile unor familii de pensionari.
13)
Să se studieze care este situația și în ce poziție se află Casa Sectorială de
Pensii a MApN din punct de vedere juridic, ca și Direcția Financiar Contabilă
în relația cu pensionarii, deoarece Direcția Juridică a Ministerului a produs
în instanța de la Vâlcea un document prin care declară că Casa Sectorială de
pensii nu există, iar Direcția Financiar Contabilă nu are personalitate
juridică, deci procesele intentate pe numele lor nu se susțin. Este vorba de
bătaie de joc, sau de nerespectarea legislației ?Dacă Casa sectorială de pensii
a MApN nu există, cine a emis deciziile de recalculare și cu ce drept ?
ÎN URGENŢA A II-A (în
mandatul după alegerile din NOIEMBRIE 2012):
A)
Punerea în aplicare a NOII LEGI A PENSIILOR DE STAT PENTRU MILITARI. Implicarea
reprezentanților asociațiilor militarilor în rezervă fie prin consultări între
aceștia și cei desemnați de MApN să lucreze la proiect, fie prin formarea unei
comisii comune de analiză din care să facă parte și elemente ale acestor
asociații dintre cei care cunosc și stăpânesc fenomenul (juriști, finanțiști, specialiști
în drept umanitar internațional, care să facă propuneri și să întocmească un
proiect.
B)
Regândirea SISTEMULUI DE PREGĂTIRE MILITARĂ în cadrul SISTEMULUI MILITAR DE
ÎNVĂŢĂMÂNT care să se încadreze în normele generale prevăzute de SISTEMUL
NAŢIONAL DE ÎNVĂŢĂMÂNT şi care să răspundă noilor cerinţe de calitate impuse de
evoluţia şi realităţile ştiinţei şi tehnologiei militare dar şi de REALITĂŢILE
IMPUSE DE RĂZBOIUL MODERN:
SISTEM
UNITAR DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR ÎN CADRUL UNIVERSITĂŢII NAŢIONALE DE APĂRARE cu
facultăţi şi ACADEMII PE ARME ŞI SPECIALITĂŢI (ARME ÎNTRUNITE, MARINĂ, AVIAŢIE,
POLIŢIE, LOGISTICĂ, MEDICINĂ, ACADEMIA TEHNICĂ etc.);
Creşterea
ponderii disciplinelor şi materiilor de studiu cu înalt caracter ştiinţific
funcţie de specificul facultăţii care să ofere studenţilor fundamentul necesar
ÎNŢELEGERII ŞI APROFUNDĂRII problemelor studiate şi care să le confere şi o
SPECIALIZARE ÎN VIAŢA CIVILĂ;
Revederea
programelor de învățământ ale Facultăților Militare și a Liceelor Militare, cu
accent pe aspectele militare, pe probleme practice, practică în unități
militare. Să nu uităm că Facultățile Militare trebuie să scoată militari
pregătiți să poată trece și în viața civilă, nu civili care pot îndeplini și
funcții militare.
Revederea
procentului și ponderii studenților de sex feminin în cadrul acestor instituții
de învățământ. Eliminarea favoritismelor și discriminărilor la selecționarea
candidaților. Testele și probele să fie aceleași pentru că și atribuțiunile și
sarcinile sunt aceleași. Dacă implementăm sistemul american, să îl implementăm
în totalitate, nu discreționar. Iar promovările și avansările să nu fie făcute
după ochi frumoși.
Pentru
specialităţile militare FINANŢE, JUSTIŢIE, MEDICINĂ MILITARĂ, CHIMIE,
TOPOGEODEZIE, AUTO ŞI TRANSPORTURI, personalul să fie selecţionat dintre absolvenţii
ÎNVĂŢĂMÂNTULUI CIVIL DE STAT şi pregătite în cadrul UNIVERSITĂŢII DE APĂRARE –
PRIN CURSURI DE MASTERAT cu durat de cel puţin 1 AN.
Corelarea
programelor de învățământ militar între ele, pe trepte de cunoaștere, care să
fie etapizate și să crească având continuitate în problematică și creștere în
dificultate, plecând de la liceul militar și terminând cu doctoratele și
obținerea gradelor universitare sau funcțiilor îndeplinite în decursul
carierei.
C)
REDAREA ONOAREI ȘI DEMNITĂȚII MILITARILOR REZERVIŞTI ȘI ÎN ACTIVITATE, A
PRESTIGIULUI DE CARE TREBUIE SĂ SE BUCURE ÎN SOCIETATE, TRECEREA ARMATEI PE
LOCUL 1 ÎN CEEA CE PRIVEȘTE RESPECTUL ȘI ÎNCREDEREA SOCIETĂȚII ÎN INSTITUȚIILE
STATULUI, PRIN:
REAŞEZAREA SCĂRII VALORILOR ŞI A IERARHIEI
MILITARE, prin măsuri de avansare pe criterii profesionale, competenţe şi
MERITE MILITARE;
Retragerea gradelor pentru cei care le-au
obţinut prin încălcarea LEGISLAŢIEI ÎN DOMENIU prin abuz pe criterii
CLIENTELARE sau POLITICE,
Creşterea ROLULUI REZERVISTULUI MILITAR –
folosirea COMPETENŢEI PROFESIONALE, EXPERTIZEI ŞI EXPERIENŢEI acestora în
activitatea FORŢELOR ACTIVE. Crearea la NIVELUL M.Ap.N. şi al STATELOR MAJORE
ALE CATEGORIILOR DE FORŢE dar şi la nivelul COMANDAMENTELOR DE M.U. a
COMISIILOR CONSULTATIVE („SFATUL BĂTRÂNILOR”) – organism cu rol consultativ
menit a generaliza experienţa acumulată – INSTRUMENT DE LUCRU la dispoziţia
factorilor de decizie pentru a EVITA ABUZURILE ŞI ERORILE;
Realizarea unei politici de popularizare a
misiunilor și activităților armatei, reale, fără aspecte politice, fără cultul
personalității, fără festivisme și laude, care să aducă în ochii opiniei
publice adevărata față a militarilor cu bucurii și necazuri. Ascunderea
problemelor creează în societate impresia fie că acestea nu există, deci
militarii o duc foarte bine, fie –pentru cunoscătorii situației - că situația e
gravă și se ascund problemele.
Revederea și modificarea legii care permite
folosirea armatei la înăbușirea sau reprimarea revoltelor politice, sociale și
administrative. Armata nu trebuie să aibă sarcini de intervenție împotriva
cetățenilor proprii, pentru că este armata cetățenilor, a țării, care apără
suveranitatea și independența țării, nu regimurile politice sau scaunele
conducătorilor vremelnici.
Promovarea comandanților la toate eșaloanele
pe baza pregătirii dar și a calităților în ceea ce privește comanda. Nu toți
oamenii pot fi militari și nu toți militarii pot fi comandanți.
Creşterea rolului SINDICATULUI MILITARILOR
REZERVIŞTI şi al asociaţiilor militare profesionale ca partener de dialog cu
MINISTERUL DE RESORT, pentru apărarea drepturilor militarilor, a ONOAREI şi
DEMNITĂŢII;
D)
Transferul către SINDICAT a ATRIBUŢIILOR ŞI RĂSPUNDERILOR legate de gestionarea
şi administrarea COMPLEXELOR ŞI CASELOR DE ODIHNĂ pentru PENSIONARII MILITARI
precum şi a celor care se referă la AMENAJAREA ŞI ADMINISTRAREA CĂMINELOR DE
BĂTRÂNI care se vor amenaja în SPAŢIILE DISPONIBILIZATE în fostele U.M.
desfiinţate, aspecte care prin legea dialogului intră în competența
sindicatelor.
E)
Reînfiinţarea SPITALELOR MILITARE şi acordarea asistenţei medicale gratuite
cadrelor militare active și în rezervă (RESPECTAREA LEGISLAŢIEI EXISTENTE).
F)
ÎNFIINŢAREA LA RESTAURANTELE MILITARE, POPOTE DE GARNIZOANĂ a spaţiilor
destinate servirii mesei de către PENSIONARII MILITARI rămaşi fără familie
(„MENIUL ZILEI” care să fie pregătit FĂRĂ ADAOSURI COMERCIALE)
I) Implementarea
RECOMANDĂRII CONSILIULUI EUROPEI 1572/2002 – referitoare la unele drepturi ale
membrilor din forţele armate şi-a personalului militar.
J) Implementarea
unei legi, dacă nu există care să prevadă ca toate privatizările și
exploatările care implică rezervele minerale, sau de orice natură, de interes
strategic ale țării, să nu se facă fără avizul ministrului Apărării și numai cu
aprobarea CSAT, iar dacă aceasta există, cei care îl dau fără discernământ să
răspundă în fața judecătoriilor militari pentru lovirea în interesele
naționale, slăbirea capacității de apărare, înaltă trădare.
K)
Revedea modificărilor efectuate la Legea 80 în toate aspectele în special cele ce
privesc drepturile cadrelor militare active și în rezervă. Revenirea asupra
drepturilor privind asistenta medicală gratuită, folosirea stațiunilor și
caselor de odihnă și hotelurilor armatei de către cadrele în rezervă și
familiile acestora.
L)
Introducerea unui sistem trimestrial/semestrial de consultare/informare
reciprocă minister/sindicat/asociații militare.
M)
Consultarea sindicatului și asociațiilor militarilor sau chiar cooptarea unora
dintre membrii cu expertiză ai acestora în grupul care revizuiește sau
elaborează unele documente programatice ale MApN;
N)
Revederea unor regulamente printre care și cele privind participarea gărzilor
militare la ceremoniale funerare ale unor persoane care nu au avut nici o
legătură cu armata sau merite militare. Armata nu poate prezenta onorul
oricărui actor de “provincie” care este unchiul nu știm cărui canacheu și cere
înmormântarea cu gardă militară;
Domnule
Ministru,
Noi,
militarii în rezervă fideli jurământului pe care l-am făcut țării la îmbrăcarea
primei uniforme militare, suntem gata să vă ajutăm cu tot ce ține de expertiza
și experiența noastră acordându-vă tot sprijinul și disponibilitatea noastră
pentru realizarea acestor deziderate și a altora pe care le veți considera
necesare pentru ridicarea prestigiului uniformei militare și a profesiei atât
de dragi nouă și dumneavoastră. Nu e nevoie să strigați, faceți doar un semn,
priviți înspre noi și vă vom acorda sprijinul necondiționat și neinteresat. Pentru propuneri și sprijin pe domenii,
vă stăm la dispoziție cu personal calificat, pentru că cei mai mulți suntem foști
colegi ai celor ce încă mai activează în minister.
Vă
salută cu respect și încredere!
Un grup de militari
rezerviști care vă acordă sprijinul.
Preşedintele
Filialei Craiova a Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizate
Colonel (r) economist
Ioan
Mişu NAON