SURPRIZE , SURPRIZE, Având in vedere faptul ca rezolvarea problemelor noastre, legate de inechitățile din sistemul de...
Publicată de Mișu Naon pe Duminică, 4 octombrie 2020
vineri, 25 mai 2012
Interviu cu Ministrul Apararii Nationale
Interviu
cu Ministrul Apărării Naționale
Ziua Veche - Domnule
Ministru, acum câteva luni vă luam interviu ca ministrul din umbră al Apărării.
Iată că ați devenit ministru „la vedere” sau să zic altfel, la lumină. Să dea
Dumnezeu să aveți o conducere luminată! Vă așteptați să deveniți atât de repede
ministru?
Corneliu Dobriţoiu:
Sincer, nu! Deși speram ca moțiunea de cenzură împotriva guvernului Ungureanu
să fie adoptată de Parlament, realitățile sau dinamica vieții politice a fost
neprevăzută, dar uite că până la urmă acest deziderat a fost îndeplinit pentru
că dorința a fost să înlăturăm un guvern al cărui program nu satisfăcea nevoile
reale ale românilor și ale economiei românești.
- Este clar pentru
toată lumea că va fi o perioadă nu dificilă, ci aproape imposibilă. USL este
amenințată de opoziția până mai ieri la putere, de datoriile pe care trebuie să
le plătească pentru împrumuturile iresponsabile ale guvernelor precedente, de
criza mondială care nu se mai termină, de recesiune, de sindicatele care își
vor cere drepturile și nu vor mai avea răbdare, de cetățenii care așteaptă
miracole, de colegii din coaliție care au stat atâta timp pe tușă. Pe cine veți
mulțumi mai întâi, care vor fi prioritățile?
Corneliu Dobriţoiu:
Ordinea de prioritate este prevăzută în programul de guvernare. Sunt câteva
principii pe care le avem în vedere și anume aspecte legate de continuitatea
unor procese și ale unor obiective în cadrul Ministerului Apărării și apoi
rezolvarea unor probleme în suferință pentru ameliorarea stării generale a
spiritului de corp al armatei, care este în suferință. Legat de aspectele de
continuitate ne propunem, în primul rând, menținerea angajamentelor în teatrele
operaționale, angajamente puternic ancorate în însăși esența calității noastre
de membru NATO de asumare a riscurilor și responsabilităților. Pe de altă parte
ne preocupă și respectarea celorlalte obligații ce ne revin ca membri ai
Alianței, bineînțeles în condițiile realității fiscale de astăzi. Și un
alt aspect la fel de important este redarea demnității și spiritului de corp al
armatei. În acest sens, reîntregirea salariilor este un obiectiv politic
general al guvernului, dar și particular al Ministerului Apărării Naţionale, de
asemenea eliminarea nedreptăților care s-au făcut cu procesul de recalculare a
pensiilor.
- Sunteți într-o
situație ingrată. Un ministru numit politic peste o structură apolitică. Cum
veți împăca și capra și varza? Unde se termină politica în armată și unde
începe armata să-și facă „politica”? Unde se termină indicațiile de partid și
interesele politice și unde începe interesul național și protecția celor din
subordine? Normal, nu ar trebui să existe contradicții, dar guvernarea trecută
ne-a arătat că există.
Corneliu Dobriţoiu:
În primul rând aș vrea să menționez faptul că există o tendință în
cadrul USL de eradicare a oricărei forme de politizare a instituțiilor
statului, cunoscută fiind atitudinea celorlalte guvernări care au
politizat inclusiv directorii de școli și grădinițe. La nivelul aparatului
central funcțiile ocupate politic sunt de ministru și secretar de stat. Asta nu
înseamnă că nu vom executa o auditare sau o analiză de stare a
sistemului în așa fel încât să eliminăm elementele care ne-au determinat să
apreciem ca s-a produs o politizare excesivă.
La armată sunt niște
chestiuni foarte clare, adică există oameni care au fost promovați, au crescut
precum Făt Frumos, peste noapte. Trebuie să repunem în ordine problema
promovărilor, în așa fel încât să eliminăm niște nemulțumiri care există în
sistem, pentru că armata este un sistem instituțional nu unul politic, de aceea
trebuie să revenim la promovări respectând principiile meritocrației.
- Domnule ministru,
ca fost membru al Armatei, fost general activ, cu funcții importante - ați fost
și ministru interimar-cunoașteți problemele ministerului, ale cadrelor,
problemele de dotare și structură. În toate domeniile există probleme. Care
credeți că sunt primele domenii în care trebuie acționat în aceste 6 luni până
la alegeri.
Corneliu Dobriţoiu: În
primul rând trebuie să găsim o modalitate de a întrebuința în mod inteligent
toate resursele pe care le avem la dispoziție în scopul creșterii
interoperabilității armatei. Aici avem niște priorități absolute în
condițiile înzestrării armatei cu avioane multirol, în condițiile în care
bugetul de achiziții nu ne permite acest lucru. Și atunci, singura
măsură posibilă pentru a îndeplini acest obiectiv ar fi cea legată de
valorificarea infrastructurii în exces prin schimbarea naturii juridice a unor
obiective în scopul susținerii programului de înzestrare. Dacă nu facem acest
lucru, există posibilitatea ca în 2-3 ani să distrugem una din categoriile de
forțe pentru că ar însemna să ținem aviația la sol în loc să își îndeplinească
misiunile de zbor. E adevărat că ne putem gândi și la o soluție interimară
cu modernizarea MIG-urilor existente având în vedere faptul că procesul de
achiziție a avioanelor multirol este un proces de durată, dar este și mai lungă
perioada de instruire a piloților și a echipajelor de întreținere. Ori din
informațiile pe care le avem, numai pregătirea piloților ar dura doi ani de
zile în condițiile în care, MIG-urile ar trebui să fie interzise la zbor în doi
ani. Deci
am putea risca să ajungem într-o situație deloc fericită din punctul de vedere
al credibilității noastre ca aliat, să invităm alți aliați să ne asigure
spațiul aerian. Dacă procesul de achiziții va trena, atunci vom avea o
perioadă de timp în care nu vom avea ori piloți ori avioane și atunci trebuiesc
găsite alte soluții, dar acestea nu vor fi onorante și descurajează procesul de
formare a piloților militari.
- Pentru că a venit
vorba de aceste 6 luni, există șanse ca după alegerile din toamnă să ocupați
aceeași funcție, bineînțeles dacă veți câștiga alegerile, sau v-ați asumat doar
mandatul de 6 luni?
Corneliu Dobriţoiu:
Deocamdată funcționăm în logica guvernului actual. Perioada aceasta este o
perioadă foarte grea, se vor face evaluările necesare după alegeri și atunci
vom vedea ce configurație politică va avea noul guvern și dacă eu voi fi
selectat să particip la acel guvern.
- Există multe
anomalii în armată, chiar dumneavoastră le-ați enumerat în interviul precedent,
plecând de la proasta distribuire a fondurilor, de la învățământul militar, de
la selecția personalului, avansările politice uneori peste limita
regulamentelor, modificarea Legii 80 etc. Care credeți că trebuiesc reglate în
primă urgență? Și vizavi de acest aspect, ați afirmat în interviul precedent că
veți lua măsuri împotriva celor avansați „preferențial” prin abuz. Cum veți
evita înlăturarea unui abuz fără să comiteți un alt abuz? Gradul militar este
un bun dobândit.
Corneliu Dobriţoiu: Dacă
se vor identifica astfel de situații, acestea vor fi analizate, pentru că nu
poți lua gradul unui militar, dar există și alte măsuri dacă se va constata că
au fost făcute promovări care nu corespund condițiilor postului. În acest sens
vom conlucra cu şeful SMG pentru că avem aceleași interese instituționale.
- Acum vă pun o
întrebare mai sensibilă. Problema pensionarilor militari și a asociațiilor
militarilor activi și în rezervă. Există peste 20 de asociații profesionale și
un sindicat. Fostul ministru a avut „preferați”. Dumneavoastră cum le veți
trata? V-aţi întâlnit cu reprezentanţii vreunei asociaţii? Cum intenţionaţi să
o faceţi cu fiecare pe rând sau veţi fixa o întâlnire cu toţi reprezentanţii
acestor organizaţii?
Corneliu Dobriţoiu: În primul rând eu consider
din start că militarii rezerviști trebuie să aibă toți aceleași drepturi. Nu
trebuie tratați discriminatoriu.
Este dreptul lor să își găsească formele de asociere pe care le consideră
necesare și ca atare toate aceste asociații au aceleași drepturi. În ceea ce
privește dialogul cu aceste asociații, noi deja ne gândim la alcătuirea
unei comisii tripartite Parlament - minister - reprezentanți ai asociațiilor
militarilor în așa fel încât să beneficiem de expertiza lor în proiectarea unei
noi legi a pensiilor ocupaționale. Considerăm astfel că printr-un dialog
intens cu aceste asociații va crește nivelul de transparență a actului
legislativ și decizional și totodată vom beneficia de opiniile unor oameni care
au lucrat în sistem, opinii care converg către același obiectiv și anume
recâștigarea demnității militarilor, recâștigarea rolului, importanței și
respectului de care s-a bucurat de-a lungul istoriei.
- Tot legat de
pensionari, cum veți trata rezerva? Nu am să vă întreb cum veți rezolva
problema revizuirii pensiilor, este deja de notorietate dorinţa actualului
guvern de a modifica OG1/2011. Aș întreba când credeți că se va rezolva și dacă
intenționați să readuceți militarii la pensiile militare de stat – ocupaționale?
Şi ce se va întâmpla cu Lega Unitară a Pensiilor votată fraudulos. Intenţionaţi
să cereţi anularea ei?
Corneliu Dobriţoiu: Având
în vedere problemele economice actuale eu văd rezolvarea acestei probleme în
trepte, printr-un proces etapizat pentru că degeaba există voință politică
pentru rezolvarea discriminărilor produse prin recalculare, dacă nu există
capacitatea luării imediate a unor măsuri cu impact financiar datorită bugetului. Și
atunci, într-o
primă etapă, ne propunem să reevaluăm aplicarea unor acte normative care
presupun retragerea unor sume considerate ”necuvenite” unor pensionari, care au
avut pensiile în plată în baza unor decizii de pensii anterioare. Nu este vina
acestor pensionari. Din estimările noastre impactul ar fi cam între 20-30 la
sută din pensii. De aceea ne propunem în primă fază amânarea restituirii
acestor sume, până la sfârșitul anului. A doua etapă, pe bugetul anului următor, să
eliminăm discrepanțele cauzate în procesul de rectificare și să aducem pensiile
celor cărora le-au fost diminuate, la nivelul celor din 2010. Ar mai fi o
problemă de discutat aici. La nivelul Ministerului Apărării Naţionale
dispunem de sume inclusiv pentru faza a doua, respectiv revenirea pensiilor la
nivelul anului 2010 pentru cei cărora le-au scăzut, dar Ministerul de Interne
nu dispune de fonduri pentru pensionarii din MAI și de aceea discutarea legii a
fost amânată pentru a se găsi soluții. De aceea ne-am gândit la etapizare
sau chiar la decuplare instituțională atâta timp cât putem rezolva problemele
unei părți a pensionarilor acum, iar la anul să rezolvăm pe cei din MAI. În
ceea ce privește Legea Unitară a Pensiilor și modul în care a fost votată eu am
convingerea, nu certitudinea, ci convingerea că aceasta este o problemă ce
trebuie rezolvată de legislația viitoare, pentru că în condițiile actuale
cu două secțiuni de alegeri nu este fezabilă. Acum ar mai putea să apară și problema
cvorumului, dar după alegerile din toamnă cred că problema va fi tratată
prioritar.
- Modificările făcute
la Legea 80 au luat unele drepturi militarilor în rezervă printre care și
gratuitatea asistenței medicale. Iar problema cea mai grava este problema
fondurilor pentru spitalele și farmaciile militare. Intenționați să faceți ceva
în acest domeniu ?
Corneliu Dobriţoiu: Eu
personal consider că tot sistemul medical militar trebuie reanalizat din dorința de a
evita situații regretabile. Prioritățile bugetare sunt diferite, unele țin de problemele
operaționale, altele de interoperabilitate, de modernizare a forțelor, altele
de probleme de sănătate. La ora actuală sumele alocate de la buget pentru
modernizarea celor 12 spitale care au fost construite pentru rezolvarea
problemelor medicale a unei armate de 300000 de oameni sunt insuficiente, iar
infrastructura nu mai este eficientă. Și atunci, decât să falimentăm
toate spitalele, în condițiile în care și armata și-a redus efectivele la
90.000 de militari, nu ar fi mai corect să regândim, să reanalizăm întregul
sistem în așa fel încât să eficientizăm un număr mai mic de spitale? E
o întrebare retorică. Pe de altă parte mai este un aspect. Unele probleme
medicale pot fi rezolvate pentru militari și în spitalele civile existente, cu
decontarea cheltuielilor prin fondurile noastre. Dacă un cadru în rezervă are o
problemă minoră merge la rezolvarea problemei în cea mai apropiata unitate
spitalicească, nu se duce la zeci sau sute de kilometri la spitalul militar. O
altă problemă mai e și aceea a răspândirii acestor spitale pe teritoriul țării.
Avem spitale la distanțe de zeci de km sau maxim 200-300 km distanță, dar și
zone unde pe distanțe de peste 400 km nu există spital militar. Deci sunt multe
aspecte care trebuie luate în considerare. Există posibilitatea ca unele
spitale să fie declasificate, să treacă în categoria a patra sau a cincea,
unele chiar în sanatorii. Ori atunci trebuie să găsim o soluție. Poate e mai
bine să concentrăm resursele pe 4-5 spitale regionale. Soluția va fi găsită după
consultarea tuturor specialiștilor, inclusiv a celor din sectorul finanțe.
- Ce mesaj ați dori
să transmiteți pe această cale armatei active, militarilor de toate gradele? La
ce trebuie să se aștepte, ce pretenții aveți de la ei.
Corneliu Dobriţoiu: Prima
preocupare a noastră este problema pensiilor şi salariilor. Bugetul este
dezechilibrat, dar pentru noi oamenii sunt mai importanți. La nivelul
PNL, și o spun în cunoștință de cauză fără a încerca să fac propagandă
politică, deși sunt om politic, programul aprobat în domeniul apărării prevede
o creștere a bugetului apărării anual cu 3% astfel încât la finele unui ciclu
de guvernare să ajungem la 2% din PIB. Este o cerința minimală exprimată de
șefii de state și guverne ai Alianței Nord Atlantice. De asemenea urmărim să atragem resurse
extrabugetare pentru sprijinirea procesului de înzestrare. Aceste sume vor fi
dedicate unilateral procesului de achiziții. Debalansarea bugetului în favoarea
unor cheltuieli foarte mari de personal va trebui rezolvată. Totuși nu
putem lua oamenilor gradele înapoi, pentru că fostul ministru Oprea a gândit cu
inima, când a ridicat funcțiile cu o treaptă, pentru a contrabalansa diminuarea
salariilor. S-a ajuns astfel la răsturnarea piramidei corpului de cadre. Nu se
poate interveni brutal pentru reîntoarcerea piramidei cu baza în jos. Pe de
altă pare se generează și alte probleme legate de baza de selecție a funcțiilor
de locotenent-colonel și colonel. Acest proces este foarte complicat. Nu mai putem face curbe de
sacrificiu. Nu vrem să ne întoarcem la anii de tristă amintire, nici să creăm o
psihoză. Deci singura soluție
este să așteptăm ieșirea la pensie a celor „încărcați” la grade, pentru a nu
crea și noi alte drame, alte procese, alte nedreptăți. Anglia sau SUA de
exemplu, trec de câte ori este nevoie sau – în cazul SUA - la fiecare 4
ani printr-un proces de reevaluare strategică a forțelor. Noi nu ne putem
permite, nu avem forța economică necesară acordării de pensii și compensații. În
plus, putem genera anumite tensiuni sau chiar drame cum a fost cazul celor
create prin procesul de revizuire. Cer cadrelor active să aibă încrederea că toate deciziile care se
iau de către conducerea instituției se iau în interesul instituției, pentru
reinstaurarea principiului meritocrației la încadrarea pe funcții și pe
posturi, pentru reechilibrarea bugetului în așa fel încât să permită creșterea
capacității operative a armatei, având în vedere că cheltuielile de întreținere
sunt restrânse, pentru redarea demnității corpurilor de cadre. Nimeni nu
trebuie să mai încerce prin subterfugii politice să lovească în demnitatea și
onoarea corpului de cadre. Trebuie să înceteze orice încercare de politizare a
armatei. Pe rezerviști vreau să-i asigur de toată disponibilitatea mea
pentru rezolvarea problemelor generate de procesul de revizuire, care a creat
probleme inclusiv de neplată a unor datorii la bănci, ca să nu mai vorbesc de
dramele reale care au dus la pierderi de vieți omenești.
- Ordinul M107/2005
nominalizează asociaţiile militare care pot beneficia de sediu în spaţiile
Cercurilor Militare. Unele asociaţii care au apărut după această dată nu pot
beneficia de prevederile acestui ordin. Aveţi in vedere eliminarea acestei
discriminări ?
Corneliu Dobriţoiu:
În primul rând eu consider că Cercurile Militare au fost create pentru a crea o stare de confort
militarilor activi și în rezervă și toți trebuie să beneficieze de acest drept.
Există o singură interdicție, aceea de a desfășura activități de natură
politică, discuții politice și să nu aducă atingere prestigiului instituției
sau Ministerului Apărării Naţionale. În rest se pot desfășura activități și
discuții care țin de specificul asociațiilor respective.
- Câteva cuvinte
despre Summitul de la Chicago. Ce ne puteţi spune despre retragerea trupelor
din Afganistan şi sistemul de apărare antirachetă. A adus ceva nou sau s-a luat
vre-o decizie concretă pe aceste subiecte?
Corneliu Dobriţoiu:
Discuțiile s-au purtat pe subiectul necesității îndeplinirii sarcinilor asumate
de țările membre la ultimul Summit. În acest sens, din cauza
austerității economice severe prezentă în toate țările europene, s-au dezvoltat
concepte precum Smart Defence, de obținere a unor beneficii mai mari cu cheltuieli
mai mici prin diferite metode, cum ar fi cel de dezvoltare a unor proiecte
comune între țările membre, prin angajamente multinaționale sau prin plata în
comun a unor proiecte care să servească toate statele angajate în proiect. Referitor la Afganistan, noi
vom continua să ne onorăm angajamentele conform calendarului de retragere și
vom începe retragerea trupelor din a doua jumătate a anului viitor, treptat,
astfel încât după decembrie 2014 să trecem, la o altă fază cea de asigurare a
funcționalității forțelor afgane.
Vă mulțumesc domnule
ministru, eu văd acest interviu ca un prim pas spre normalitate în armată.
Faptul că v-ați respectat promisiunea făcută la interviul anterior spune mult
despre caracterul Ministrului Apărării, iar militarii activi sau în rezervă pot
spera că actualul ministru își respectă promisiunile.
A consemnat pentru
dumneavoastră Marin Neacșu