SURPRIZE , SURPRIZE, Având in vedere faptul ca rezolvarea problemelor noastre, legate de inechitățile din sistemul de...
Publicată de Mișu Naon pe Duminică, 4 octombrie 2020
sâmbătă, 16 februarie 2013
Comunicat
Comunicat
cu
privire la întâlnirea dintre o parte a reprezentanţilor filialelor
SCMD care au semnat protocoale de
colaborare cu filiale ale USL şi Domnul Preşedinte al Comisiei pentru Apărare Ordine Publică şi Siguranţă Naţională a Senatului domnul Corneliu
DOBRIȚOIU
Sindicaliştii
filialelor menţionate s-au întâlnit cu domnul preşedinte Corneliu DOBRIȚOIU și
cu reprezentanţi ai ministerelor care au ca obiect de activitate problematica
pensiilor militare - secretari de stat de la Ministerul Muncii, Ministerul
Apărării Naţionale, MAI, SRI. Discuţiile s-au purtat pe parcursul a aproximativ
două ore având ca obiect principal intenţiile actualei conduceri în ceea ce
priveşte pensiile militarilor.
De la bun început
trebuie menţionat faptul că din partea sindicaliştilor ideea principală a fost
nu atât rezolvarea imediată a situaţiei pensiilor militare care prin prisma
ultimelor declaraţii ale Avocatului Poporului, Ministrului Duşa şi doamnei
ministru Câmpeanu, ca şi ale domnului general Dobriţoiu în ceea ce priveşte
unele fapte penale comise în procesul de revizuire a pensiilor, a devenit
explozivă, cât obţinerea unui răspuns tranşant în ceea ce priveşte intenţiile
actualei conduceri politice şi guvernamentale în ceea ce priveşte rezolvarea
acestor aspecte pe care chiar primul ministru Ponta le-a numit încă din 2011,
drept „categorică încălcare a legii şi
un abuz fără precedent împotriva unei categorii sociale”.
Deşi toţi cei
prezenţi au căzut de acord asupra necesităţii rezolvării acestor aspecte care prin
concluziile Auditului de la M.Ap.N. se adeveresc a fi penale, nici unul dintre
reprezentanţii ministerelor menţionate nu a putut sau nu a fost mandatat să dea
un răspuns tranşant în ceea ce priveşte elaborarea unei ordonanţe de urgenţă.
Toţi însă au fost de acord şi au menţionat că există preocupări pentru emiterea
unei legi a pensiilor militare în spiritul legilor existente în covârşitoarea
majoritate a ţărilor europene democrate. Mai mult, domnul Vasile Costea,
secretar de stat la M.Ap.N. a menţionat că aşteaptă sprijin din partea
sindicaliştilor, cerând ca săptămâna ce vine să fie înaintate propuneri cu
rezervişti care au lucrat în domeniul financiar sau juridic pentru a se alătura
membrilor M.Ap.N. pentru a lucra la noua lege a pensiilor.
Reprezentanţii pensionarilor
militari au înaintat un documentar amplu care cuprindea atât aspecte privind
necesitatea revenirii la sistemul de pensii ocupaţionale cât şi alte aspecte privind
reformele în armată şi readucerea Apărării
la nivelul cerinţelor.
A fost înaintat un
set de propuneri cu măsuri ce ar trebui luate în acest an şi anume :
În
regim de urgenţă: ( maxim două săptămâni pentru punctele 1 şi 3,
imediat pentru punctul 2)
1. Emiterea de către conducerea politică
aflată la putere a unui comunicat prin care să exprime clar, fără dubii, fără
vorbe goale, fără promisiuni deşarte punctul de vedere şi intenţiile faţă de
aspectul pensiilor militare cu termene şi etape de îndeplinire, atât în ceea ce
priveşte obiectivele pe termen scurt cât şi cele pe termen mediu şi lung, cu
date şi încadrări în timp concrete cu
responsabilităţi specifice şi responsabili;
2. Sistarea emiterii altor decizii de pensie
până la încheierea auditului şi stabilirea întregii imagini a pagubelor,
abuzurilor, încălcării legilor şi nedreptăţilor comise;
3. Emiterea unei Ordonanţe de Urgenţă sau
Hotărâri de Guvern care până la apariţia unei noi legi bazate pe Constituţie,
Declaraţia Universală a drepturilor Omului, legile şi instrucţiunile europene
în domeniu, să redea (celor cărora le-au fost diminuate pensiile printr-o lege
ILEGALĂ) cuantumul pe care îl primeau până la apariţia şi punerea în aplicare a
acestei legi.
4. Emiterea unui act legislativ (care a mai
fost de altfel iniţiat şi există chiar un proiect în acest sens) pentru anularea
cap IV din Legea 329 privind cumulul pensie-salariu lege ce constituie o
îngrădire a dreptului fundamental la muncă şi de asemenea reprezintă o
discriminare faţă de cei care lucrează în sistemul privat, o măsură populistă
la vremea ei dar care nu respectă principiul valorii şi competenţei ci pe al
unei griji faţă de agramaţii care nu se pot angaja din cauza valorilor.
Pe termen mediu: (imediat pentru
punctul 2 ca finalitate, 60 de zile pentru punctul 1)
1. Continuarea auditului şi determinarea
întregului prejudiciu adus atât interesului public cât şi personal aşa cum
reiese din concluziile preliminare, prezentarea concluziilor într-un document
elaborat fără părtinire, care să nu se constituie nici într-o vânătoare de
vrăjitoare dar nici într-o acţiune de acoperire a faptelor unuia sau altuia sau
găsirea unor acari Păun care să plătească pentru ordinele date de alţii. Luarea
măsurilor ce se cuvin în funcţie de natura şi dimensiunea infracţiunii sau
greşelii, celor ce au comis abuzuri, inclusiv pentru încălcarea Art. 246. CP
sau Art. 8, punctul b, alin. 3 din Legea nr. 80/1995. În acest sens să se aibă
în vedere inclusiv anularea pe părţi sau integral a unor ordine, norme şi
metodologii interne de aplicare a legii, norme sau metodologii care au fost emise
împotriva principiilor de drept, inclusiv a legii în sine, sau au restrâns
abuziv aplicarea unei dispoziţii din interese obscure. Să se ia măsurile de
rigoare împotriva celor ce se fac vinovaţi de astfel de acte de-a dreptul
ILEGALE.
2. Dacă este posibil, având în vedere că cei
prejudiciaţi sunt în speţă pensionarii militari, pentru o mai mare transparenţă
a actului de audit să fie cooptaţi în comisia de audit şi pensionari militari
care au executat astfel de activităţi în perioada cât au fost activi,
selecţionaţi şi apoi avizaţi de către specialişti din MApN, care îi cunosc şi
le cunosc calificarea, competenţa şi imparţialitatea;
Pe termen lung: ( actuala sesiune
parlamentară, aşa cum a declarat domnul ministru Duşa deci până în luna Iulie)
1. Elaborarea unei noi legi a pensiilor
militare şi ale celor din Sistemul Naţional de Apărare care lucrează în sistem
militarizat, poartă grade militare şi se supun unor obligaţii, rigurozităţi,
privaţiuni şi restricţii deosebite, care ţin de interzicerea unor drepturi
civile garantate Constituţie şi de Declaraţia Universală a Drepturilor Omului,
interziceri şi privaţiuni asumate prin natura profesiei. Am dori ca noua lege
să nu mai conţină discriminări, să respecte întrutotul prevederile
Constituţionale şi principiile de drept, prevederile legislaţiei europene, să
se aplice tuturor pensionarilor indiferent de momentul ieşirii la pensie (acest
lucru este posibil dacă la finele legii se specifică expres acest lucru) pentru
a evita diferenţele de pensii dintre cei ieşiţi la pensie cu o lege sau alta.
În felul acesta ar dispărea actualele discriminări sau nedreptăţi care ţin cont
de vechime fără a ţine cont de gradul, pregătirea, responsabilităţile şi
importanţa socială a activităţii pensionarului. De asemenea în calculul pensiei
să se ţină cont de toată legislaţia în vigoare inclusiv aşa zisele legi
secretizate (este cazul HG1019-2010), ceea ce impune desecretizarea acestora şi
punerea lor la dispoziţia celor interesaţi. Realizarea şi prezentarea unui plan
de acţiune şi punere în aplicare a procesului de realizare a acestei legi, care
să cuprindă CU TERMENE CLARE :
• Realizarea proiectului.
Propunem (pentru scurtarea perioadei) consultarea şi chiar completarea
proiectului început de comisia doamnei Simona Sîrbu având în vedere că
reprezintă punctul de vedere al coaliţiei, prevăzut în programul de guvernare
al USL, a fost realizat cu concursul reprezentanţilor ministerelor interesate
ca şi al reprezentanţilor ministerelor muncii şi finanţelor şi ai asociaţiilor şi sindicatelor
pensionarilor sau militarilor activi care
au fost anunţate şi au dorit să participe la elaborarea proiectului.
• Consultarea acestuia de către cei
interesaţi, atât cei din rezervă cât şi activi;
• Revederea şi revizuirea în funcţie de
amendamentele sau propunerile făcute;
• Discutarea şi aprobarea în guvern;
• Înaintarea spre analiză şi aviz în
comisiile camerelor parlamentului;
• Supunerea aprobării camerei decizionale;
• Înaintarea spre promulgare - termen 20
de zile înainte de terminarea sesiunii parlamentare.
În concluzie în urma
discuţiilor s-au reţinut următoarele:
1.
Realizarea
unei comisii comune care va lucra în regim de urgenţă la un proiect de lege a
pensiilor, comisie în care filialele prezente
la discuţii îşi vor desemna reprezentanţii. Din comisie vor face parte
şi reprezentanţi ai M.A.I. şi S.R.I., ca şi în comisia Sîrbu;
2.
Conform
celor spuse de domnul Vasile Costea, Secretar de Stat în M.Ap.N., există trei
variante de lege în discuţie, varianta finală fiind decisă de Comisia ce va
lucra la elaborarea legii;
3.
Va fi analizată şi varianta legii la care a
lucrat Comisia Sîrbu;
4.
Domnul
secretar de stat Vasile Costea a mai menţionat că este totuşi pregătită şi o
Ordonanţă de Urgenţă sau Hotărâre de Guvern care să fie introdusă până la
apariţia legii, în varianta în care decizia politică va fi luată pe această
idee;
5.
A
fost acceptată ideea formării unui calendar al lucrărilor comisiei şi un
time-line pentru fiecare fază procesului ;
6.
Analizarea
în cadrul comisiei a prevederilor HG-S 1019/2010 asupra cărora au fost puncte
de vedere diferite atât în ceea ce priveşte aplicabilitatea cât şi dacă a fost
folosită sau nu în revizuirea pensiilor ;
7.
Conform
declaraţiilor domnului colonel Cornel Luca, şeful Casei de pensii a M.Ap.N.,se
vor emite noi decizii de pensie pentru acele pensii asupra cărora auditul s-a
pronunţat că au fost au fost calculate eronat sau fraudulos, pentru repararea
greşelilor. În baza celor spuse de domnul colonel, Auditul şi-a încheiat
activitatea, urmând a se înainta documentul final.
Atât domnul
general(r) Corneliu Dobriţoiu, Preşedintele Comisiei pentru Apărare Ordine Publică şi Siguranţă Naţională a Senatului, cât şi ceilalţi reprezentanţi ai ministerelor au
menţionat faptul că vor înainta spre informare Senatului, respectiv miniştrilor pe care îi reprezintă datele cuprinse în
documentarul primit, cât şi concluziile discuţiilor purtate.
În încheierea
discuţiilor domnul Preşedinte Dobriţoiu a ţinut să reitereze faptul că, aşa cum
a promis, în ceea ce îl priveşte nu va precupeţi nici un efort pentru
realizarea angajamentelor luate în primul rând în nume personal faţă de foştii
colegi din armată. Întâlnirea, în afară de informarea reciprocă a avut darul de
a arăta guvernanţilor că rezerviştii sunt dispuşi atât la discuţii cât şi la
sprijin efectiv atunci când există disponibilitate şi voinţă din partea
guvernanţilor.
Amănunte privind
desfăşurarea discuţiilor şi punctele atinse se vor fi date sindicaliştilor de
către reprezentanţii filialelor prezenţi la întâlnire.
Colonel (r) Ioan Mișu Naon Preşedintele filialei Craiova a SCMD