Stimaţi colegi,
Punem la dispoziţia dumneavoastră documentele ce au fost înaintate domnului Corneliu Dobriţoiu şi reprezentanţilor guvernului cu ocazia întâlnirii de vineri. Este vorba de documentul de bază cuprinzând punctul nostru de vedere pe subiectul pensiilor militare şi Anexa 2 cuprinzând alte considerente şi aspecte în afara problemei pensiilor militare. Celelalte doua anexe care au fost înaintate au conţinut unul un scurt rezumat al punctului de vedere iar celălalt un document care a circulat pe internet, privind istoricul pensiilor militare, respectiv argumentaţia gl. Anastasiu în 1934, documente pe care nu are rost să le expunem aici, nu prezintă nimic din ceea ce nu ştiţi sau nu v-am prezentat.
Stimaţi
parlamentari,
Vă
înaintăm spre studiu şi îndreptăţită luare în considerare punctul nostru de
vedere în ceea ce priveşte problema pensiilor militarilor. Subiectul a fost
amplu dezbătut atât în media cât şi prin diferite comisii ale Parlamentului cu
diferite ocazii dar de fiecare dată deciziile şi soluţiile găsite au fost
altele decât cele cuvenite, uneori din pure interese de grup ale unor
iniţiatori, alteori din ordine sus puse interne sau externe, nu credem că e
cazul să exemplificăm dar să nu credeţi că am fi neştiutori, alteori din pure
motive financiare. Indiferent care a fost cauza cert este că la această oră
militarii, cei care jură să nu îşi precupeţească sângele şi viaţa (şi în
ultimii ani tot mai mult au ocazia să şi pună în practică ceea ce spun), reprezintă
o categorie defavorizată prin modul în care este tratată. Ştim că unii vor
zâmbi la această afirmaţie, dar când ţi se iau unele drepturi în nici un caz nu te
poţi considera favorizat şi nici măcar om normal, pentru că atunci când cel
care face legea o face încălcând drepturi fundamentale ale unei categorii de
oameni aceşti oameni sunt defavorizaţi. Vom susţine această afirmaţie cu
exemple şi puncte de vedere nu ale noastre ci ale legii şi avocaţilor, judecătorilor, de la
cele mai înalte nivele.
- CONSIDERENTE
GENERALE
Despre
militari:
Iată ce spune legea 80
vizavi de servituţile şi privaţiunile serviciului militar:
Secţiunea 3 - Interzicerea sau restrângerea exerciţiului unor drepturi
şi libertăţi
Art.28
Cadrelor militare în activitate le este interzisă
exercitarea următoarelor drepturi:
a) să facă parte din partide, formaţiuni sau organizaţie politice ori
să desfăşoare propaganda prin orice mijloace sau alte activităţi în favoarea
acestora ori a unui candidat independent pentru funcţii publice;
b) să candideze pentru a fi alese în administraţia publică locală şi în
Parlamentul României, precum şi în funcţia de Preşedinte al României;
c) să declare sau să participe la grevă.
Art.29
Cadrelor militare în activitate le este restrânsa
exercitarea unor drepturi şi libertăţi, astfel:
a) opiniile politice pot fi exprimate numai în afara serviciului;
b) exprimarea în public a unor opinii contrare intereselor României şi
forţelor armate nu este permisă;
c) condiţiile în care cadrele militare în activitate vor putea să
prezinte public informaţii militare se vor stabili prin ordin al ministrului
apărării naţionale;
d) aderarea la culte religioase este liberă, mai puţin la cele care,
potrivit legii, contravin normelor de păstrare a ordinii publice, precum şi la
cele care încalcă bunele moravuri sau afectează exercitarea profesiei;
e) constituirea în diferite forme de asociere cu caracter profesional,
tehnico-ştiinţific, cultural şi sportiv recreativ, cu excepţia celor sindicale
ori care contravin comenzii unice, ordinii şi disciplinei specifice instituţiei
armatei, este permisă în condiţiile stabilite prin regulamentele militare;
f) încheierea căsătorie este liberă în condiţiile legii. Căsătoria cu o
persoană apatridă sau care nu are exclusiv cetăţenia romană este condiţionată
de obţinerea aprobării prealabile a ministrului apărării naţionale;
g) participarea la mitinguri, demonstraţii, procesiuni sau întruniri cu
caracter politic ori sindical este interzisă, cu excepţia activităţilor la care
se participa în misiune;
h) cadrele militare în activitate se pot deplasa în străinătate în
condiţiile ce se stabilesc prin ordin al ministrului apărării naţionale.
Art.30
Ofiţerii, maiştrii militari şi subofiţerii în activitate au obligaţia
de a nu efectua activităţi care contravin demnităţii, prestigiului şi normelor
de comportare ce decurg din calitatea lor de cadre militare.
Cadrelor militare în activitate le este interzis:
a) să îndeplinească alte funcţii decât cele în care sânt încadrate, cu
excepţia cumulului prevăzut de lege, în condiţiile stabilite prin ordin al
ministrului apărării naţionale;
b) să fie asociat unic ori să participe direct la administrarea sau
conducerea unor organizaţii ori societăţi comerciale, cu excepţia celor numite
în consiliile de administraţie ale regiilor autonome şi societăţilor comerciale
din subordinea Ministerului Apărării Naţionale, din cadrul industriei de
apărare sau în legătura cu aceasta.
VĂ MAI RUGĂM CA LA
APROBAREA VIITOAREI LEGI A PENSIILOR MILITARE SĂ MAI AVETI ÎN VEDERE
URMĂTOARELE :
Solicităm departajarea la majorare punctaj pentru
grupa de muncă, a grupei Alte Condiţii de grupa Condiţii Speciale . Este
vorba despre faptul că cele 2 grupe de muncă, deşi au risc profesional diferit,
au aceeaşi majorare de punctaj de 50%.
Cum este posibil ca cele 2 grupe de muncă să aibă aceeaşi majorare de punctaj
în condiţiile în care vechimea suplimentară este de 6 luni pentru fiecare an
lucrat în CS şi de 12 luni pentru fiecare an lucrat în AC? A cerut cumva
Ministerului Finanţelor corectarea coeficientului de contribuţie în cazul
grupei AC, astfel încât să fie realmente departajată de grupa CS?
De
ce pana la urma, toate ocupaţiile din România sunt clasificate în 9 grupe de
ocupaţii conform standardului ISCO-08, lipsind o singură grupa: Grupa Majora 0
(zero) Forţele Armate?
Cine este vinovat?
Daca
toţi bugetarii sunt consideraţi salarizaţi unitar şi toţi au salarii calculate
la 8 ore/zi=40 de ore pe, de ce militarii
lucrează 24 ore/zi=168 ore pe dar sunt plătiţi ca pentru 8 ore pe săptămână ? Care este caracterul unitar al
legii în acest caz, din moment ce se obţin venituri egale, în condiţii de
pregătire inegală, la volum de muncă diferit? Ce mai este unitar aici ? Nu
cumva militarii români sunt plătiţi în realitate,
raportat la VOLUMUL DE MUNCA, de 3 ori mai puţin decât ceilalţi bugetari cu
care sunt poziţionaţi pe aceeaşi treaptă de salarizare? CEEA CE SE ÎNTÂMPLĂ ESTE O DISCRIMINARE
CRASĂ PE CARE MILITARII NU O MERITĂ. În nici o altă ţară nu se întâmplă aşa
ceva şi ministerul apărării trebuie să reglementeze acest lucru cu ministerul muncii.
Acestea
sunt doar câteva
din drepturile de care militarii nu beneficiază şi nu s-au plâns niciodată.
Apoi devin rezervişti şi iată ce se întâmplă cu ei.
Natura
pensiilor speciale
Din
primul rând trebuie să lămurim un aspect care a creat, creează şi va crea
confuzii dacă nu este înţeles de la bun început. Acest aspect se referă la
noţiunea de „pensii speciale” şi pensii militare de stat, la confuzia existentă
între pensiile speciale şi pensiile militare de stat, sau mai bine spus între
pensiile militare de stat şi pensiile din fondul de asigurări sociale.
V-aţi
întrebat vreodată de ce L119/2010 a avut nevoie de două HG pentru aplicare? Iată de ce
:
1.Hotărârea Guvernului nr. 737/2010, publicată
în Monitorul Oficial nr. 528 din 29 iulie 2010
are ca obiect de reglementare stabilirea metodologiei de recalculare a
unor categorii de pensii de serviciu prevăzute prin Legea nr. 119/2010.
Referirile
din hotărâre privesc:
•
pensiile de serviciu ale personalului auxiliar de specialitate al instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea;
•
pensiile de serviciu ale personalului diplomatic şi consular;
•
pensiile de serviciu ale funcţionarilor publici parlamentari;
•
pensiile de serviciu ale deputaţilor şi senatorilor;
•
pensiile de serviciu ale personalului aeronautic civil navigant profesionist
din aviaţia civilă;
•
pensiile de serviciu ale personalului Curţii de Conturi.
Acestea
sunt vestitele pensii speciale din sistemul civil.
Pensiile
acestea erau plătite din Fondul de
pensii constituit prin contribuţie.
2. HG nr.
735/2010 privind recalcularea pensiilor
militare de stat, a pensiilor de stat ale poliţiştilor si ale funcţionarilor
publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor.
Aceste
pensii erau plătite din bugetul statului
şi constituiau articole bugetare ale MApN, MAI si SRI cuprinse în legea
bugetului de stat. Bugetul de stat este
alcătuit din taxe şi impozite si nu prin contribuţie.
Aşadar
legarea pensiilor militare de “contributivitate” a fost o diversiune pentru a “lega” şi aceste
pensii de bunul plac al celor care au
condus guvernul la vremea respectivă,
adică de “punctul de pensie”
Pensiile
de asigurări sociale se plătesc din Fondul de pensii constituit prin
contribuţie- se bazează pe contribuţie-este vorba de solidaritatea socială după principiul “eu am plătit pentru cei
dinaintea mea, tu plăteşti pentru mine, în viitor alţii vor plăti pentru tine”.
Distrugerea acestui principiu prin distrugerea fondului de pensii şi prin
obligarea populaţiei să cotizeze la fonduri private de pensii(administrate de
cine şi in folosul cui?garantate de cine?) nu fac decât să şubrezească şi mai
mult statul în forma actuală.
Confuzia
este întărită şi de faptul ca populaţia face cu greu distincţie între pensii
speciale şi pensii după legi speciale sau pensiile militare de stat.
Bineînţeles
ca L-164 si L-179 (care defineau
pensiile militare de stat şi pensiile de stat ale poliţiştilor)
erau legi speciale dar nu afectau Fondul de pensii al asigurărilor sociale(
bazat pe contributivitate) fiind plătite de la buget.
Pensiile
speciale civile( conform Hotărârea
Guvernului nr. 737/2010) sunt constituite tot după legi speciale dar se
plătesc din Fondul de pensii al asigurărilor sociale) si de aici inechitatea
faţă de ceilalţi pensionari care primeau pensii din sistemul de asigurări
sociale.
Confuzia
între categoriile de pensii este întreţinută tocmai pentru a crea tensiuni
sociale. Mai exact între pensionarii civili (de asigurări sociale) pensionarii
militari(buget) pe de o parte şi lucrători şi pensionari (indiferent ce fel )
pe de altă parte. Aceste tensiuni au
servit şi servesc drept pretext pentru tot felul de măsuri aberante cum sunt şi
astfel de legi.
- DREPTUL
LA PENSIE
Stabilirea
şi detalierea modului în care se realizează ocrotirea dreptului fundamental la
pensie se realizează prin lege. Legea însă nu poate fi desprinsă de dimensiunea
socială a statului, astfel că reglementările pe care le conţine trebuie să dea
expresie acestui caracter social, îmbinând interesele individului cu cele
generale ale societăţii. Potrivit art. 1 alin. (3) din Constituţia României,
România este stat social, în care drepturile şi libertăţile cetăţenilor
reprezintă o valoare supremă.
Dacă
apariţia Legii 263 a fost dictată de problemele crizei mondiale, ceea ce ar
putea fi înţeles, aşa cum au fost luate măsurile de micşorare a salariilor
bugetarilor atunci aceasta ar fi trebuit să se facă tot temporar şi mai ales cu
respectarea art.
53 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia ”Restrângerea exerciţiului
unor drepturi poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate
democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a
determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere
existenţei dreptului sau a libertăţii”.
- LEGEA 263 –
O LEGE CARE ÎNCALCĂ TOATE LEGILE
În fapt legea 263 a fost emisă prin încălcarea
flagrantă a unor principii şi legi naţionale şi internaţionale şi anume :
1.
În
primul rând, fosta lege 164, la art. 1 prevedea: „Dreptul la pensii si asigurări sociale pentru cadrele militare este garantat de stat si se exercită în condiţiile
prezentei legi.”
Legea 263 prevede:”
Art. 1. “ Dreptul la asigurări sociale este garantat de stat si se exercită, in condiţiile
prezentei legi, prin sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, denumit in continuare sistemul public de pensii.” LUCRU UNIC ÎN LUME, ÎN ROMÂNIA LEGEA PENSIILOR CONTRAVINE CONSTITUŢIEI
ŞI NU GARANTEAZĂ DREPTUL DE PENSIE.
2.
Legea privind sistemul unitar de pensii publice nu poate prevedea o
dispoziţie care să conducă la desfiinţarea unui drept anterior câştigat în
temeiul unei legi organice (Legea nr.303/2004), cu atât mai mult cu cât dreptul
la pensie este garantat de art. 47 alin. (2) din Constituţia României.
3.
Prin recalcularea pensiilor
aflate în plată, se încalcă în mod vădit
principiul neretroactivităţii legii, înscris în art. 15 alin. (2) din Constituţie.
4. Desfiinţarea
pensiilor prevăzute în Legea nr. 119/2010 a adus atingere unui drept
dobândit, acela de pensie de serviciu; aceasta nu este diminuată temporar
sau impozitată pe o perioadă nedefinită de timp, este pur şi simplu
desfiinţată. Nu e vorba de cuantum aici ci de dreptul la pensie de serviciu. Dreptul
dobândit şi retras prin această lege este pensia de serviciu, şi
nicidecum pensia din sistemul public de pensii pentru care s-a plătit
contribuţie;
5. Măsura a fost aplicată în mod discriminatoriu, având în
vedere menţinerea intactă a dreptului la pensie de serviciu în cazul
magistraţilor şi al consilierilor de la Curtea de Conturi;
- Art.20 din Constituţie
spune
:” Dispoziţiile constituţionale privind
drepturile şi libertăţile cetăţenilor vor fi interpretate şi aplicate în
concordanţă cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi
cu celelalte tratate la care România este parte. Dacă există neconcordanţe între pactele şi
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care
România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementările
internaţionale, cu excepţia cazului în care Constituţia sau legile interne
conţin dispoziţii mai favorabile”.
- Coroborând acest text cu cel de la art.11 alin.2 din Constituţie,
conform căruia „tratatele ratificate de Parlament fac parte din dreptul
intern”, rezultă neîndoielnic faptul că, prin adoptarea legii
Unitare a Pensiilor, România şi-a încălcat grav, cu consecinţe foarte serioase pe plan internaţional, o
lungă serie de obligaţii asumate sub egida Cartei Organizaţiei Naţiunilor
Unite, sub egida Consiliului Europei şi prin însăşi Tratatul de Aderare la
Uniunea Europeană.
- Nu trebuie uitat că Guvernul României a fost deja atenţionat prin
Raportul de consultare din 31.01.2007 al Comisiei Europene, prin care,
cităm, „se atrage atenţia asupra faptului că, pentru legislaţia neconformă
Directivelor comunitare, Comitetul Miniştrilor va transmite României
scrisori de notificare oficială, declanşând, astfel, acţiunea de
neîndeplinire a obligaţiilor de Stat membru al U.E.”
9. În privinţa modului de calcul a pensiilor militare, acesta s-a aplicat prin asimilarea forţată a
acestora cu pensiile de tip contributiv, un algoritm diferit de calcul care în
80% din cazuri a condus la pensii recalculate în cuantum superior pensiilor de
serviciu, în timp ce celelalte categorii de pensii de serviciu s-au diminuat cu
procente între 20-90%.
10. Nu s-a aplicat Jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi a
instanţelor, care arată că în cazul unor
drepturi cărora prin lege li s-a modificat modul de calcul, ele au fost majorate
dacă cuantumul aflat în plată era inferior celui rezultat pe noua formulă şi
îşi păstrau cuantumul din plată dacă acesta este superior celui rezultat prin
aplicarea noii formule. Este de notorietate pronunţarea Curţii Constituţionale în acest sens în cazul sesizărilor punctuale în
cadrul procesului de recorelare a pensiilor din 2005.
- Decizia
CCR nr. 872/2010: “[...],
dacă, prin reaşezarea sistemului de calcul al pensiei în sensul arătat mai
sus, rezultă un cuantum mai mic al acesteia, statul este obligat să adopte
reglementări similare art.180 alin.(7) din Legea nr.19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.140 din 1 aprilie 2000, şi
anume să menţină în plată cuantumul pensiei stabilit potrivit
reglementărilor anterior în vigoare dacă acesta este mai avantajos. Aceasta este o măsură de protecţie a
persoanelor care beneficiază de pensie în sensul art.47 alin.(2) din
Constituţie, constituind, de
asemenea, o speranţă legitimă a asiguratului, întemeiată pe prevederile
legale în vigoare cu privire la obţinerea şi încasarea unui anumit cuantum
al pensiei.[...]”
12.
De fapt
chiar noua Lege 263 prevede existenţa pensiilor ocupaţionale,
sistemului pensiilor ocupaţionale nu este un simplu deziderat, ci o obligaţie
legală prevăzută de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii
publice, aşa cum prevede art. 193 din
această lege: “Guvernul României trebuie să elaboreze şi să înainteze
Parlamentului spre adoptare, până la sfârşitul anului 2010, proiectul Legii
privind pensiile ocupaţionale.” A fost înaintat acest proiect? Dacă nu, cine se face vinovat de
nerespectarea legii ? Suntem şi aici într-un caz unic în lume. Pe de o parte
art 193 contrazice esenţa şi motivarea
legii în sine, creând o abatere de la regula de aur a legii, pe de alta parte
articolul este încălcat prin nepunere în practică chiar de legiuitor. DECI FAPT UNIC ÎN LUME, CREDEM, LEGIUITORUL A DAT O LEGE PE CARE O ÎNCALCĂ EL
ÎNSUŞI DE DOUĂ ORI, ODATĂ PRIN ADMITEREA UNEI EXCEPŢII LA REGULĂ APOI PRIN
NEAPLICAREA EXCEPŢIEI.
13.
Decizia 375/2005 a CEDO care prevede că noile
reglementări nu pot fi aplicate cu efecte retroactive, respectiv în privinţa
cuantumului pensiilor anterior stabilite, ci numai pentru viitor, începând cu
data intrării în vigoare.”
- Prin Decizia CCR nr.57/2006 se
reiterează în mod explicit şi hotărât neretroactivitatea în materia
reglementării pensiilor, după cum urmează: „... este dreptul exclusiv al
legiuitorului de a modifica sau completa legislaţia în materia pensiilor
şi de a stabili data de la care operează recalcularea, însă orice
prevedere nouă poate fi aplicată numai de la data intrării sale în
vigoare, pentru a respecta principiul neretroactivităţii legii, consacrat
de art.15 alin.2 din Constituţie”.
- Decizia CCR nr. 20 din 2 februarie
2000, în sensul constatării ca fiind neconstituţionale dispoziţiile prin care s-a abrogat art.
103 din Legea 92/1992, prin care se stabileau condiţiile de acordare a
pensiilor de serviciu.
16.
Obiectivul acordării pensiilor doar în
baza contributivităţii nu s-a putut respecta rămânând în plată încă astfel de
prestaţii de tip pensie necontributivă întrucât categoriile magistraţilor,
consilierilor de la Curtea de Conturi, persoanele cu stagii incomplete sau
insuficiente faţă de un cuantum minim (pensia minim garantată, pensiile pentru
agricultori) beneficiază în continuare de o plată necontributivă.
17. prevederile art. 1 din Primul Protocol adiţional la
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale;
18. prevederile
art. 17, art. 23 pct. 3 şi art. 25 pct. 1 din Declaraţia Universală a
Drepturilor Omului;
19. art. 1,
art. 17 alin. (1), art. 25, art. 34 alin. (1) şi art. 52 alin. (1) şi (3) din
Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
- Deasemenea neconstituţională a fost declarată OUG nr.230/2008,
stabilindu-se prin Decizia nr. 85/2009 că este inadmisibilă iniţiativa
Guvernului de a interzice cumulul pensiei cu salariul în sistemul public,
întrucât ar fi astfel afectate două drepturi fundamentale – dreptul la
pensie şi dreptul la muncă.
- În conformitate cu art.14 din Convenţia pentru
interzicerea discriminării şi art. 1 din Protocolul 1 referitor la
protecţia proprietăţii, Curtea
Europeană a Drepturilor Omului a reţinut că „noţiunea de bun înglobează
orice interes al unei persoane de drept privat ce are valoare economică,
astfel încât dreptul la pensie şi, evident, dreptul la salariu sunt
asimilate dreptului de proprietate” (cauza Buchen versus Cehia).
- APLICAREA
ABUZIVĂ, DISCRIMINATORIE A LEGII ŞI CONSECINTELE EI
Aplicarea
Legii 263 s-a făcut în mod arbitrar, neuniform, uneori clientelar, provocând
mari drame, inechităţi, discriminări care s-au manifestat nu numai la nivelul
aplicării ci şi în ceea ce priveşte modul în care instanţele au judecat
cauzele:
1.
Deficienţe în
activitatea caselor de pensii de revizuire a pensiilor de serviciu şi de punere
în executare a unor hotărâri judecătoreşti. Principalele disfuncţionalităţi
administrative semnalate în activitatea caselor de pensii vizează superficialitatea
revizuirii pensiilor, în sensul neluării în considerare a tuturor documentelor
care atestă veniturile salariale realizate şi contribuţiile la fondul de
pensii, aceasta şi pe fondul termenelor scurte pentru revizuire şi a numărului
mare de pensii supuse recalculării/revizuirii, dar şi tergiversarea punerii în
executare a hotărârilor judecătoreşti prin care s-au anulat deciziile de
revizuire a pensiilor şi s-au menţinut în plată pensiile de serviciu.S-au
manifestat aşa cum spun şi datele preliminare din auditul ce se derulează la
această oră în cadrul MApN, şi cazuri de emitere de decizii la comandă, fără
nici o justificare sau având ca unică justificare apartenenţa la un anumit
partid politic. S-a ajuns astfel, ca şi în cazul avansării şi acordării de
grade militare, deciziile de pensionare să se emită politic. Aceste
aspecte au fost menţionate atât în concluziile controlului efectuat de
ministrul Dobriţoiu cât şi în recentul raport al Avocatului Poporului .
2. Jurisprudenţa
neunitară în materia recalculării pensiilor de serviciu. Urmare a
intrării în vigoare a Legii nr. 119/2010 şi a emiterii deciziilor de
recalculare a pensiilor de serviciu, practica judiciară internă s-a confruntat
cu un număr mare de cauze, pronunţându-se soluţii atât în primă instanţă, cât
şi în recurs. Reglementările legale succesive, adică cele două hotărâri de
Guvern şi cele două ordonanţe de urgenţă, deja expuse, au sporit confuzia, au
făcut ca numărul proceselor să crească şi au favorizat dezlegarea diferită a
unor cauze similare sau chiar identice. S-a ajuns astfel, ca şi deciziile unor
instanţe să se dea tot politic sau după ureche, dar în nici un caz justificate
sau pe baza probelor administrate sau a legilor în vigoare. Concluzia aparţine Avocatului Poporului în
baza studierii cazurilor şi rapoartelor primate şi verificate.
5.
BAZA
JUSTIFICATIVĂ A INIŢIERII LEGII NU A FOST RESPECTATĂ IAR EFECTELE AU INFIRMAT
AŞTEPTĂRILE
Un
aspect care se cuvine a fi adus în discuţie este acela referitor la concordanţa
dintre scopul elaborării Legii nr. 119/2010 şi efectele acesteia. În expunerea
de motive a Legii nr. 119/2010 sunt arătate obiectivele adoptării acestui act
normativ printre care se numără şi necesitatea
asigurării sustenabilităţii financiare a sistemului de pensii publice. Pensia
de serviciu, având două componente, contributivă şi necontributivă, a fost
suportată atât din bugetul asigurărilor sociale de stat, cât şi din bugetul
statului.
În aceste condiţii, se naşte
întrebarea în ce măsură eliminarea pensiilor de serviciu a servit la asigurarea
sustenabilităţii financiare a sistemului de pensii publice din moment ce acest
proces a însemnat eliminarea părţii necontributive suportate din bugetul de
stat şi nicidecum din bugetul sistemului de pensii. Aceasta cu atât mai mult cu cât pensiile
speciale, nefiind un privilegiu, ci fiind
instituite
de către legiuitor în considerarea unui anumit statut special al categoriei
profesionale respective, pot fi eliminate doar dacă există o raţiune suficient
de puternică spre a duce în final la diminuarea prestaţiilor sociale ale
statului sub forma pensiei.
Mai
mult, potrivit execuţiilor bugetare publicate de Ministerul Finanţelor Publice,
deficitul real al sistemului public de pensii, respectiv diferenţa dintre
sumele plătite sub formă de pensii
de stat şi încasările de contribuţii de asigurări sociale, s-a adâncit cu 26,5%
(peste 2,5 miliarde lei) în primele 11 luni din 2011, faţă de perioada similară
din 2010, de la 9,5701 la 12,1067 miliarde lei.
Consiliul
fiscal, în conformitate cu prevederile Legii nr. 69/2010, la sfârşitul anului
2011 a exprimat următoarea opinie “Cu
toate că iniţial exerciţiul de recalculare a pensiilor speciale anticipa
conform calculelor Ministerului Muncii, economii bugetare substanţiale la
nivelul cheltuielilor cu pensiile, în cele din urmă putem constata că acest
demers s-a concretizat în cheltuieli suplimentare cu pensiile aferente celor
159 de mii de pensionari din această categorie (aproximativ 1 miliard de lei
cheltuială anuală suplimentară), în condiţiile în care pensia medie
corespunzătoare creşte în urma recalculării de la 1755 lei (nivel utilizat
pentru fundamentarea bugetului asigurărilor.”
Şi atunci
se pune întrebarea dacă sub aspect financiar şi al realizării de economii la
buget, Legea şi-a atins copul propus.
Dintr-o
altă perspectivă, reducerea pensiilor speciale nu s-a realizat cu asigurarea protecţiei aşteptărilor legitime a militarilor
cu privire la un anumit nivel al protecţiei şi securităţii sociale şi nici
menţinerea unui echilibru just între interesele generale şi cele individuale.
Menţinerea
unora dintre pensiile de serviciu ca atare şi soluţiile adoptate în cazul
pensiilor militare de stat, al pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor
publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor constituie un alt exemplu de stabilire a
unor drepturi de asigurări sociale fără aplicarea strictă a principiului
contributivităţii. De aici rezultă că în
anumite situaţii, legiuitorul a înţeles să prevadă excepţii de la aplicarea
strictă a principiului contributivităţii la stabilirea drepturilor de pensie şi
astfel să păstreze sau chiar să majoreze pensiile recalculate şi revizuite în
contextul transformării pensiilor de serviciu în pensii din sistemul public.
Deci nici al doilea principiu de bază al
legii, acela al unicităţii sistemului de calcul
şi uniformizării , al echităţii pensiilor nu a fost respectat.
- NERESPECTAREA
PRINCIPIULUI NERETROACTIVITĂŢII LEGII ŞI A CONSTITUŢIEI FAŢĂ DE MILITARI
ÎN COMPARAŢIE CU CIVILII
În
art. 180 alin. (7) din Legea nr. 19/2000, abrogată de Legea nr. 263/2010. se
prevedea că “În situaţia în care
cuantumul pensiilor stabilit conform alin. (6) este mai mic decât cel stabilit
în baza legislaţiei anterioare, se păstrează în plată cuantumul avantajos.”
Acest
text de lege din Legea nr. 19/2000 ar fi trebuit să li se aplice beneficiarilor
pensiilor speciale, firesc, în virtutea faptului că art. 1 din Legea nr.
119/2010 prevede că pensiile de serviciu, stabilite
pe baza legislaţiei anterioare, devin pensii în înţelesul Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.
Observăm însă că, în realitate, prevederile Legii nr. 19/2000 le-au fost
aplicate selectiv.
În
mod similar, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat prevedea la art. 6 alin. (2) că “În situaţia în care cuantumul
pensiei aferent noului punctaj determinat este mai mic decât cel cuvenit sau
aflat în plată, se menţine cuantumul cuvenit sau aflat în plată până la data la
care, prin aplicarea formulei de calcul prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, se va obţine un cuantum al pensiei mai
mare decât acesta.” Cu alte cuvinte, indexarea sau majorarea pensiei nu
mai era posibilă până când din înmulţirea punctului de pensie cu punctajul
mediu nu rezulta un cuantum mai mare decât al pensiei cuvenite sau aflate în
plată.
Iată
deci că deşi atât în vechea lege privind
pensiile atât pensiile militare cât şi
cele civile din fondul de pensii, se
prevedea în mod clar că aplicarea modificărilor sau recalculărilor nu trebuie
să afecteze beneficiarul, LEGEA
263 nu a ţinut cont de acest principiu al dreptului câştigat şi nici de
cel al principiului proporţionalităţii
între interesul general protejat şi cel particular lezat.
- PRINCIPIUL
CONTRIBUTIVITĂŢII NU SE POATE APLICA MILITARILOR
Scopul
declarat al ordonanţei de urgenţă a fost instituirea unei etape de revizuire,
din oficiu, a cuantumului pensiilor recalculate prin efectul Legii nr.
119/2010, cu respectarea principiului contributivităţii şi egalităţii,
urmărindu-se a se stabili „în mod just şi echitabil” drepturile de pensie.
Conţinând norme tehnice, aceste acte normative reglementează stagiile de
cotizare în funcţie de care se calculează punctajul mediu anual şi cuantumul
veniturilor care se iau în calcul la stabilirea pensiilor, dar care nu pot fi
dovedite. De la bun început s-a plecat
de la o
premisă falsă şi au fost încălcate sau neluate în seamă chiar de
legiuitor principiile în baza cărora a cerut sau iniţiat acest proces şi anume:
1. Principiu
contributivităţii nu se poate aplica cadrelor militare deoarece acestea nu au
contribuit la fondul de pensii, iar modul în care legiuitorul a decis cu de la
sine putere să considere sau să calculeze aceasta „contribuţie” a fost
arbitrar, unilateral, neprincipial, discriminator contrar principiilor enunţate
în însăşi motivarea legii;
2. Militarii nu au avut
carte de muncă deci nu au avut posibilitatea de a verifica sau cunoaşte datele
în baza cărora s-a făcut recalcularea/revizuirea pensiilor deci prevederile
OG1/2011 art. 1 alin.1, iar cererea de a
înainta datele pentru recalculare era cel puţin hazlie dacă nu batjocoritoare
pentru că în ultimă instanţă cel care deţinea toate datele era tot cel care le
cerea, respectiv Ministerul Apărării Naţionale;
3. Punerea
în aplicare a Legii nr. 119/2010 a relevat cu claritate discordanţa dintre
scopul iniţial al legii, acela de a reduce cheltuielile cu pensiile regăsite în
deficitul bugetului de stat consolidat şi rezultatele din execuţia bugetară a
anului 2011: deficitul real al sistemului public de pensii, respectiv diferenţa
dintre sumele plătite sub forma de pensii de stat şi încasările de contribuţii
de asigurări sociale s-a adâncit cu 26,5% (peste 2,5mld lei) în primele 11 luni
faţă de perioada similară din 2010, de la 9,5701 la 12.1067 miliarde.
Cu
alte cuvinte, legea 263 a respectat un singur principiu, al arbitrariului şi
discriminării.
Vă asumaţi prin
menţinerea acestei legi suportarea consecinţelor ce
recurg din încălcarea atâtor articole de lege,a Constituţiei, deciziilor Curţii Constituţionale,
decizii ale organismelor, comisiilor, şi forurilor
internaţionale? Realizaţi impactul juridic politic, social al
încălcării drepturilor fundamentale ale omului, care sunt dreptul la muncă,
dreptul la pensie, dreptul de proprietate? Realizaţi că acestea sunt semne
clare ale încălcării art. 1 din constituţie “ROMÂNIA ESTE UN STAT DE DREPT “şi
că ne îndreptam către transformarea tarii într-un stat arbitrar, extremist,
totalitar în care sunt încălcate flagrant drepturile fundamentale ale omului?
Riscaţi să vă daţi girul moral şi juridic pentru încălcarea
Constituţiei doar pentru a vă mulţumi şefii de partid sau din
inerţie?
De
asemenea, scoaterea pensiilor militarilor din sistemul pensiilor de serviciu,
plătite de Ministerul Apărării şi
introducerea acestora la sistemul unitar al pensiilor a creat mari probleme şi
cheltuieli suplimentare sistemului de asigurări sociale creând alte aspecte de
nemulţumire chiar în rândul celor care au fost nevoiţi să înghită zeci de mii
de pensionari cu pensii „nesimţite” care se hrăneau din aceleaşi rezerve, fără
a fi contribuit cu ceva la rezervele lor, deci un alt act injust. Se
poate spune că existenţa pensiilor ocupaţionale ar fi preveni sau cel puţin
limita semnificativ efectele create prin recalcularea pensiilor speciale sau
introducerea acestora în sistemul naţional de pensii.
- AVIZUL
CONSILIULUI LEGISLATIV PE PROIECTUL LEGII 263 CONFIRMĂ CERERILE
PENSIONARILOR
Dacă
toate aceste argumente nu sunt convingătoare, vă rugăm să consultaţi avizul dat
de Consiliul Legislativ proiectul de lege în 2010. Avizul pe lege a fost
favorabil, dar cu condiţia acceptării unor amendamente dintre care menţionăm:
- Sistemul de
calcul al pensiilor militare este reglementat prin lege separată în
Germania, Marea Britanie, SUA, Turcia, Israel, Egipt, Japonia sau printr-un
capitol independent cuprins formal într-o singură lege împreună cu cel al
pensiilor civile în Franţa, Italia, Grecia, Portugalia, Austria , deci
capitol separat într-o lege unitară, dar NU UNICĂ;
- Baza de
calcul a pensiilor militare se stabileşte în funcţie de valoarea soldei din ultima lună de
activitate în Germania, Marea Britanie, Turcia, Grecia, Italia, Austria,
Japonia , Israel, sau pe media soldelor pe ultimele 3 sau 6 luni, în
Franţa, şi Egipt.
- În
majoritatea ţărilor NATO, pentru stabilirea pensiei, bazei de calcul i se
aplică un procent între 75-80% din valoarea soldelor pe ultimele 1-3-6
luni;
- Introducerea
legii 263 şi aplicarea acesteia la cei care aveau pensia în plată, s-a
făcut cu încălcarea principiului neretroactivităţii legii, prevăzut la
art.15 alin2. Din Constituţia României republicată conform căreia ”Legea dispune numai pentru
viitor, cu excepţia egii penale sau contravenţionale mai favorabile”.
Deoarece legea 263 nu este o lege penală, aceasta nu se putea aplica
retroactiv;
- O recalculare
a pensiilor militarilor care au fost acordate legal ar însemna o încălcare
de către stat a propriei legislaţii iar a o modifica retroactiv ar avea
repercusiuni asupra caracterului de stat de drept;
- Decizia
Curţii Constituţionale nr 120/2007 publicată în Monitorul Oficial nr. 204/
2007 spune „ În cazul în care din
recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti aceasta,
iar dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda pensia anterior
stabilită şi aflată în plată, fără a aduce vreo atingere drepturilor legal
câştigate anterior”;
- Principiul
contributivităţii poate fi privit ca un indicator în modul de calcul al
pensiilor, fiind însă unul relativ. De altfel acest principiu nu se aplică
la anumite categorii de pensii cum ar fi cele ale militarilor,
poliţiştilor, şi pensiile agricultorilor, astfel încât nu poate fi
considerat ca un principiu cu aplicabilitate generală.
Toate aceste amendamente au fost
propuse de Consiliul Legisativ dar Parlamentul la acea vreme având o altă
majoritate, a avut altă opinie şi nu a ţinut cont de ele deşi reprezentau
aspecte clare de încălcare a legii, în opinia unor jurişti de profesie.
Că aceştia au avut dreptate o dovedeşte
situaţia de astăzi, faptul că legea nu a respectat nici măcar propriile principii,
s-a dovedit un fiasco atât legislativ cât şi administrativ şi financiar,
provocând zeci de mii de procese care blochează sistemul judiciar şi împiedică,
prin aglomerarea instanţelor rezolvarea unor alte procese care ţin de
securitatea şi protecţia cetăţeanului, împiedicând chiar şi reforma în
justiţie, fapt ce a dus la amânarea noului cod de procedură civilă.
9.PUNCTUL
DE VEDERE AL AVOCATULUI POPORULUI
Ca
un ultim argument, care dovedeşte odată în plus faptul că Legea 263 cu
documentele ce au derivat din aplicarea ei este o lege adoptată politic,
neavând susţinere juridică, aducem în atenţie memoriul înaintat Parlamentului de către
Avocatul Poporului, pe acelaşi subiect, memoriu care susţine cu aceleaşi argumente faptul că aplicarea legii
263 la militari s-a făcut cu încălcarea Constituţiei. Dar, în opinia noastră Avocatul Poporului
deşi se sprijină în expunerea sa pe date şi argumente juste, păcătuieşte prin
aceea că în propunerile pe care le face acceptă exact legea pe care o combate
cu articole de lege pertinente, admiţând până la urmă procesul de revizuire a
pensiilor militarilor, dar cu condiţia ca scăderile să nu depăşească 50% din valoarea pensiei,
sau admite această struţo-cămilă propunând o impozitare progresivă a pensiilor
având în vedere partea necontributivă, adică practic pe toată pensia atâta
vreme ce chiar domnia sa susţine că militarii nu au contribuit la fondul de
pensie, impozitare care ar păcătui prin discriminare faţă de alte categorii de
pensii.
10. ÎN LOC DE CONCLUZII
În încheiere nu putem să nu adăugăm
faptul că însăşi legea în totalitatea ei
a fost adoptată la vremea respectivă
printr-o FRAUDĂ SEMNALATĂ CHIAR DE ACTUALELE PARTIDE AFLATE LA PUTERE, FRAUDĂ
CAUZATĂ DEUN PROCES DE NUMĂRARE PENALĂ A
VOTURILOR DE ADOPTARE A LEGII, FRAUDĂ SEMNALATĂ CURŢII CONSTITUŢIONALE CARE
DEŞI REALĂ NU A FOST ADMINSĂ DINTR-UN VICIU DE PROCEDURĂ, NU DATORITĂ
INEXISTENŢEI FAPTEI. Fie şi numai în baza cestui fapt, actuala putere, cea care
a semnalat această fraudă, să facă un act reparatoriu anulând o lege introdusă
abuziv, ilegal, fraudulos. Iar pentru persoana care a făcut acest lucru posibil
avocatul poporului ar trebui să introducă cerere de acţionare în instanţă în
baza Art.
246. CP - Abuzul în serviciu contra intereselor persoanelor, care incriminează „Fapta
funcţionarului public, care, în exerciţiul atribuţiilor sale de serviciu, cu ştiinţa,
nu îndeplineşte un act ori îl îndeplineşte în mod defectuos si prin aceasta
cauzează o vătămare intereselor legale ale unei persoane” faptă ce se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3
ani.
11. PROPUNERI
Având
în vedere toate aceste fapte şi considerente, cerem Comisiei pentru Apărare şi
Ordine Publică a Senatului să apere drepturile celor care formează baza
apărării tuturor instituţiilor statului şi a existenţei însăşi a statului
român, respectiv armata şi celelalte componente ale Sistemului Naţional de
Apărare şi să facă totul pentru a le reda o lege justă, o lege europeană, o
lege pe măsura misiunii ce le revine, a privaţiunilor şi obligaţiilor speciale
ce decurg din natura serviciului, riscurilor pe care şi le asumă,şi
jurământului faţă de ţară.
Pentru
aceasta solicităm:
În
regim de urgenţă: ( maxim două săptămâni pentru punctele 1 şi 3, imediat pentru
punctul 2)
- Emiterea de către conducerea politică aflată la putere a
unui comunicat prin care să exprime clar, fără dubii, fără vorbe goale,
fără promisiuni deşarte punctul de vedere şi intenţiile faţă de aspectul pensiilor militare cu
termene şi etape de îndeplinire, atât în ceea ce priveşte obiectivele pe
termen scurt cât şi cele pe termen mediu şi lung, cu date şi
încadrări în timp concrete cu
responsabilităţi specifice şi responsabili;
- Sistarea emiterii altor
decizii de pensie până la încheierea auditului şi stabilirea întregii imagini a pagubelor,
abuzurilor, încălcării legilor şi nedreptăţilor comise;
- Emiterea unei ordonanţe de
urgenţă sau Hotărâri de Guvern care până la apariţia unei noi legi bazate
pe Constituţie, Declaraţia Universală a drepturilor Omului, legile şi
instrucţiunile europene în domeniu, să redea (celor cărora le-au fost
diminuate pensiile printr-o lege
ILEGALĂ) cuantumul pe care îl primeau până la apariţia şi punerea în
aplicare a acestei legi. Acest deziderat reprezintă de altfel promisiunea
făcută de actuala coaliţie aflată la putere, faţă de pensionarii militari
atât prin discursurile politice cu ocazia campaniilor electorale, cât şi
prin protocoalele semnate cu filialele SCMD, protocoale de ale căror
prevederi pensionarii s-au achitat întocmai şi la timp. Realizarea acestui
deziderat, înainte de a fi o „cârpeală”, ar fi un act normal de reparare a
unei nedreptăţi aşa cum în repetate rânduri a afirmat chiar primul
ministru Ponta , ca şi actualul şef al Comisiei de Apărare a Senatului,
fostul ministru Corneliu Dobriţoiu. Ar mai fi această decizie şi un act de onorare bărbătească şi demnă a unei
obligaţii asumate prin documente şi promisiuni de care un om de stat nu se
poate lipsi. Şi ar mai fi această decizie şi un semnal pentru întreaga
ţară care a susţinut actuala coaliţie la alegeri, că politicienii au
cuvânt, îşi respectă promisiunile şi merită încrederea şi sprijinul
populaţiei. Nu am dori ca o simplă ordonanţă neonorată să creeze sau să
inducă pe o cale sau alta neîncrederea
şi dubii în rândul populaţiei vizavi de onoarea actualei clase politice la
putere şi să răstoarne aşa cum s-a întâmplat acum un an balanţa puterii
plecând de la un simplu pariu sau o
simplă ghicitoare puse în băşcălie.
Cine nu învaţă din istorie e condamnat să o retrăiască;
- Emiterea unui act legislativ (care a mai fost de altfel
iniţiat şi există chiar un proiect în acest sens) pentru anularea cap IV
din Legea 329 privind cumulul pensie-salariu lege ce constituie o îngrădire a dreptului
fundamental la muncă şi de asemenea reprezintă o discriminare faţă de cei
care lucrează în sistemul privat, o măsură populistă la vremea ei dar care
nu respectă principiul valorii şi competenţei ci pe al unei griji faţă de
agramaţii care nu se pot angaja din cauza valorilor. Aşa au ajuns
branconerii miniştri, iar alţii s-au umplut de succesuri.
Pe
termen mediu(imediat pentru punctul 2 ca finalitate, 60 de zile pentru punctul
1)
- Continuarea auditului şi
determinarea întregului prejudiciu adus atât interesului public cât şi
personal aşa cum reiese din concluziile preliminare, prezentarea
concluziilor într-un document
elaborat fără părtinire, care să nu se constituie nici într-o vânătoare de
vrăjitoare dar nici într-o acţiune de acoperire a faptelor unuia sau altuia
sau găsirea unor acari Păun care să plătească pentru ordinele date de
alţii. Luarea măsurilor ce se cuvin în funcţie de natura şi dimensiunea
infracţiunii sau greşelii, celor ce au comis abuzuri, inclusiv pentru
încălcarea Art. 246. CP sau Art. 8, punctul b, alin. 3 din Legea nr.
80/1995. În acest sens să se aibă în vedere inclusiv anularea pe părţi sau
integral a unor ordine, norme şi metodologii interne de aplicare a legii,
norme sau metodologii care au fost
emise împotriva principiilor de drept, inclusiv a legii în sine, sau au
restrâns abuziv aplicarea unei dispoziţii din interese obscure. Să se ia
măsurile de rigoare împotriva celor ce se fac vinovaţi de astfel de acte
de-a dreptul ILEGALE.
- Dacă este posibil, având în
vedere că cei prejudiciaţi sunt în speţă pensionarii militari, pentru o
mai mare transparenţă a actului de audit să fie cooptaţi în comisia de
audit şi pensionari militari care au executat astfel de activităţi în
perioada cât au fost activi, selecţionaţi şi apoi avizaţi de către specialişti
din MApN, care îi cunosc şi le cunosc calificarea, competenţa şi
imparţialitatea;
Pe
termen lung ( actuala sesiune parlamentară, aşa cum a declarat domnul ministru
Duşa deci până în luna Iulie)
1.Elaborarea unei noi legi a pensiilor militare şi
ale celor din sistemul Naţional de Apărare care lucrează în sistem militarizat,
poartă grade militare şi se supun unor obligaţii, rigurozităţi, privaţiuni şi
restricţii deosebite, care ţin de interzicerea unor drepturi civile garantate
Constituţie şi de Declaraţia Universală
a Drepturilor Omului, interziceri şi privaţiuni asumate prin natura profesiei.
Am dori ca noua lege să nu mai conţină discriminări, să respecte întrutotul
prevederile Constituţionale şi principiile de drept,prevederile legislaţiei europene,
să se aplice tuturor pensionarilor indiferent de momentul ieşirii la pensie(
acest lucru este posibil dacă la finele legii se specifică expres acest lucru) pentru
a evita diferenţele de pensii dintre cei ieşiţi la pensie cu o lege sau alta.
În felul acesta ar dispărea actualele discriminări sau nedreptăţi care ţin cont
de vechime fără a ţine cont de gradul, pregătirea, responsabilităţile şi
importanţa socială a activităţii pensionarului. De asemenea în calculul pensiei
să se ţină cont de toată legislaţia în vigoare inclusiv aşa zisele legi
secretizate (este cazul HG1019-2010), ceea ce impune desecretizarea acestora şi
punerea lor la dispoziţia celor interesaţi. Realizarea şi prezentarea unui plan de acţiune şi punere în aplicare a
procesului de realizare a acestei legi, care să cuprindă CU TERMENE CLARE :
·
realizarea
proiectului. Propunem (pentru scurtarea perioadei) consultarea şi chiar
completarea proiectului început de comisia doamnei Simona Sîrbu având în vedere
că reprezintă punctul de vedere al coaliţiei, prevăzut în programul de
guvernare al USL, a fost realizat cu concursul reprezentanţilor ministerelor
interesate ca şi al reprezentanţilor ministerelor muncii şi finanţelor şi ai asociaţiilor şi sindicatelor pensionarilor sau militarilor
activi care au fost anunţate şi au dorit
să participe la elaborarea proiectului.
·
consultarea
acestuia de către cei interesaţi, atât cei din rezervă cât şi activi;
·
revederea
şi revizuirea în funcţie de amendamentele sau propunerile făcute;
·
discutarea
şi aprobarea în guvern;
·
înaintarea
spre analiză şi aviz în comisiile camerelor parlamentului;
·
Supunerea
aprobării camerei decizionale;
·
Înaintarea
spre promulgare - termen 20 de zile înainte de terminarea sesiunii
parlamentare.
Îndrăznim
cu respectul aferent să informăm pe distinşii senatori că toate aceste puncte
de vedere exprimate aici reprezintă punctul de vedere al filialelor SCMD care
au semnat protocol de colaborare cu filialele locale ale USL încă de la alegerile locale. Nu vrem să ne
exagerăm meritele în ceea ce priveşte aportul pensionarilor militari în
câştigarea alegerilor dar nici
dumneavoastră să nu îl minimalizaţi. E bine să ştie fiecare pe ce se poate baza
în cadrul discuţiilor şi negocierilor ca şi a achitării de obligaţiile
electorale. E adevărat, nu suntem mulţi deci nici proşti şi încă nu am uitat să
ne organizăm la nevoie. Poate suntem dezbinaţi tocmai datorită legilor şi
grijii colegilor dumneavoastră care au avut
puterea până acum. Dar dacă au reuşit să ne dezbine, este pentru că pe atunci
unii dintre noi mai aveau o speranţă: viitoarea forţă politică la putere. Dacă
şi această speranţă ne va fi spulberată,
dacă şi dumneavoastră ne veţi dezamăgi, nimic nu va mai sta în faţa realizării
unei unităţi depline în aspiraţii, opţiuni şi acţiune. Să vă gândiţi la asta
înainte de a face ceea ce veţi dori.
Domnilor
senatori, toate aceste fapte care privesc procesul revizuirii pensiilor pe care
suntem convinşi că le cunoşteaţi chiar dacă nu în amănunt, au dus la mişcări de
stradă, proteste, interpelări în parlament, procese în justiţie care nu ne fac
plăcere şi nu fac cinste Ministerului pe care l-am slujit cu toţii cu respect
şi demnitate. Faptul că acest proces a început sub un regim de care nu sunteţi legaţi, poate fi în
avantajul dumneavoastră, dar menţinerea şi continuarea revizuirii pensiilor
având la bază cele arătate mai sus nu v-ar face cinste şi ar atrage după sine
alte acţiuni pe care le-am dori uitate. Vă asigurăm domnilor senatori că dorinţa noastră cea mai mare este ca atât
militarii cât şi parlamentarii să fie respectaţi, haina militară să fie privită cu respect,
mândrie şi simpatie de întreaga
societate. Suntem conştienţi de faptul că nivelul atenţiei şi interesului dumneavoastră
faţă de noi depinde de locul în care vă aflaţi, la putere sau în opoziţie. Nu
ne amăgim cu ideea că ne purtaţi o dragoste neţărmurită. Spre deosebire de dumneavoastră,
noi cei mai de jos ne menţinem interesul faţă de dumneavoastră permanent, nu
doar la alegeri. Dar atitudinea dumneavoastră faţă de noi şi interesele
politice au dus şi duc la unele reacţii
regretabile pe care dumneavoastră le sesizaţi numai când vă pierdeţi puterea.
Este
jenant că datorită acestor manevre politice, rezerviştii sunt consideraţi
nesimţiţi sau milogi, militarii activi sunt consideraţi mercenari iar
haina şi gradele militare au ajuns să
fie purtate de clienţi, prieteni, sau susţinători ai unor partide sau şefi de
partide, elemente care nu au nici o legătură nu numai cu onoarea militară dar nici
cu noţiunea de onoare în general, oameni peste care s-a lipit eticheta de
trădători, fapt ce face ca aceeaşi etichetă să fie lipită acuma armatei.
Este
jenant domnilor senatori şi regretabil
că datorită unor manevre politice s-a ajuns la situaţia în care se urăşte tată
cu fiu, frate cu soră, militar cu civil, procuror cu poliţist, profesor cu doctor, ateu cu
creştin, oameni care până la aşa zisa democraţie de după 89 nu aveau nimic de
împărţit unul cu altul.
Este
dureros că am ajuns sa ne uităm urat
unul la altul ofiţer cu subofiţer, rezervist cu activ, de parcă nu am fi jurat
credinţă şi nu am fi slujit sub acelaşi drapel.
Este
dramatic faptul că armata nu mai are o rezervă pe care să conteze, că aceasta
este tratată ca o adunătură de asistaţi sociali că locul militarilor de carieră
este luat de acoliţii celor care vremelnic vin la conducerea ţării şi a
ministerului apărării.
Domnilor
Senatori, vă rugăm şi pe dumneavoastră, cum l-am rugat şi pe domnul
ministru, să acordaţi armatei şi rezervei acesteia importanţa şi respectul
cuvenit. Vă rugăm să trataţi nevoile armatei cu toată seriozitatea,pentru
că există în populaţie sentimentul,
impresia că se urmăreşte în mod deliberat distrugerea morală şi fizică a
armatei, a spiritului de corp, a capacităţii de apărare a ţării, prin învrăjbirea
militarilor între ei, a civililor împotriva militarilor, prin false probleme
sau aspecte, cum este şi acela al sporurilor şi drepturilor de echipare şi
hrănire, care nu fac altceva decât să slăbească moralul armatei şi să distrugă
încrederea oamenilor în armată şi credibilitatea militarilor. Vă rugăm nu
lăsaţi să se întâmple aşa ceva, nu trataţi militarii ca pe o categorie
privilegiată, suntem departe de a fi aşa
ceva. Analizaţi cu celeritate toate propunerile şi sugestiile care vi se fac,
analizaţi, cu atenţie proiectele de lege care vi se aduc spre avizare şi
asiguraţi-vă că nu încalcă alte legi sau drepturi şi principii de drept.
Nu
vă cerem nimic ilegal, nici un favor, doar respect, şi îl veţi avea pe al
nostru. Respectaţi dumneavoastră primii legile, dacă doriţi ca şi ceilalţi să
vă respecte pe dumneavoastră şi legile pe care le daţi.
Prezentul documentar cuprinde materialul conţinând punctul de
vedere completat cu 3 anexe.
Anexa2
DOMNILOR SENATORI,
În
afară de problemele legate strict de legea pensiilor şi reparaţiile necesare
privind pensiile militarilor vă înaintăm spre analiză şi aplicare, în măsura în
care există disponibilitate, următoarele aspecte privind armata:
Eliminaţi
din “sarcinile” armatei, prevederea potrivit căreia armata poate interveni în
anumite situaţii la “apărarea cuceririlor revoluţionare”. Nu mai aduceţi armata
iarăşi în poziţia din 1907, 1989 sau din 1999, armata nu trebuie să lupte
împotriva propriului popor, nu intră nici în misiunile ei nici în doctrina
pentru apărare şi nici nu poate fi folosită la infinit ca ţap ispăşitor. Să se interzică
prin constituţie folosirea armatei împotriva civililor, există forţe
specializate cu asemenea misiuni, mult
mai bine dotate şi pregătite pentru rupt picioare.
-
Să ne fie respectat statutul social şi
profesional al militarilor;
-
Să se păstreze pensiile de stat pentru militari şi lucrători din MAI şi
celelalte servicii speciale, prin păstrarea prevederilor L164 ca metodă de
calcul fie ca lege separată fie ca şi capitol aparte la legea unitară a
pensiilor şi aplicarea efectelor L164 la toţi militarii, inclusiv cei care au
trecut în rezervă înainte de 2001. La funcţii, grade şi răspunderi egale,
pensii egale, dar pe treapta de sus, nu cea de jos, indiferent de anul ieşirii
la pensie;
-
Să se revină asupra legii salarizării unice
şi să se readucă profesiile cu risc şi lucru în condiţii speciale, pe treaptă
pe care o merită. Jurământul militar implica nu numai obligaţii ale militarilor
ci şi ale statului. La obligaţii suplimentare, drepturi pe măsură;
-
Să se revină asupra Legii 329/2009, deoarece
această posibilitate şi promisiune a cumulului făcută de Statul Roman la
indicaţia NATO, şi cu sprijin NATO, ne-a convins să trecem în rezervă mai
devreme;
-
Sindicatul (ca şi toate organizaţiile
profesionale ale militarilor) să fie consultat de către autorităţi la toate
legile şi hotărârile în care se legiferează drepturile, obligaţiile şi statutul
cadrelor militare şi ale tuturor celor pe care îi reprezintă;
-
Sindicatul să fie admis prin ordin expres al
ministrului care să nu mai dea locul la interpretări să îşi desfăşoare
activităţile în localurile Cercului Militar. Şi acolo unde condiţiile oferă
posibilitatea, să li se pună la dispoziţie sedii;
-
Sindicatul să fie consultat, atunci când se
concesionează terenurile sau clădirile fostelor unităţi, şi să se găsească
modalităţi de a se crea locuri de odihnă pentru pensionari în care să poată
veni cu nepoţii, să facă un loc de joacă pentru copii să poată desfăşura
activităţi recreative. Nu ar fi nevoie de investiţii, se găsesc destui
meseriaşi printre noi care să repare un calorifer, o chiuvetă, să repare un
scaun, să zugrăvească o încăpere, să izoleze termic o clădire, din contribuţia pensionarilor,
dacă ministerul nu îşi poate permite.La Craiova de exemplu, fosta UM 01062 ESTE
UN LOC IDEAL., un spaţiu care se poate concesiona spre folosinţă tuturor
asociaţiilor militarilor şi veteranilor de război. Nu cerem decât ca astfel de
locuri să se concesioneze asociaţiilor cadrelor militare existente în
localităţi unde există şi sunt nefolosite şi lăsate în paragina astfel de
locaţii Ce prisoseşte se poate da către administraţiile locale, dar numai după
ce a fost rezolvată problema sediilor asociaţiilor militarilor;
-
Să aibe loc consultări ale ministerului cu
reprezentanţii TUTUROR asociaţiilor militarilor oricât de mici ar fi,
trimestrial sau semestrial sau ori de câte ori se pun în discuţie probleme care
privesc drepturile şi obligaţiile militarilor activi sau în rezervă;
-
Să se formeze un organ consultativ format din
reprezentanţi ai acestor asociaţii cu care ministrul să se întâlnească
periodic, pentru a se interesa de adevăratul puls şi moral al armatei;
-
Înzestrarea armatei să pună accentul pe calitate
şi protecţie, nu pe interesele politicienilor şi comisioanele primite. Nu
puneţi în balanţă vieţile militarilor cu comisioanele primite în urma unor
contracte dubioase, pentru că vă vor urmări imaginile celor morţi în urma
acestor tranzacţii;
-
Reducerea efectivelor militarilor în teatrele
de operaţii şi protejarea vieţii acestora. Soldatul roman nu este mai prost
decât cel, canadian, polonez, francez, bulgar, ca să înlocuiască trupele altor
state care se retrag dintr-un conflict care le aduce decât pierderi. România nu
are obligaţii mai mari faţă de NATO sau umanitate decât aceste state şi ca
atare, nu vedem de ce trebuie să înlocuim noi, vieţile soldaţilor acestor tari
cu vieţile soldaţilor, copiilor noştri;
-
Implicarea batalioanelor romaneşti de menţinere
a păcii în misiuni ONU, acolo unde riscurile şi cheltuielile sunt mai mici iar
pierderile materiale sunt decontate de către ONU, ca şi retribuirea
militarilor. În felul ăsta bugetul MApN va fi degrevat de cheltuieli
suplimentare, pierderile vor fi infinit mai mici, iar calitatea vieţii şi
moralul militarilor şi familiilor lor vor creşte;
-
Rapoartele de evaluare a stării moralului
trupelor să fie înaintate direct către direcţia care gestionează acest aspect,
pentru a fi evaluate, şi apoi vor fi trimise sub formă de informare către cei
interesaţi. În formă actuala, se intervine şi datele sunt “uşor “ameliorate.
-
Să se ceară asociaţiilor militarilor în
rezervă, care beneficiază de mai mulţi specialişti decât armata activa să îşi
aducă contribuţia la modificarea L80 a Ghidului carierei militare şi tuturor
legilor care privesc armata şi să se ţină cont de expertiză acestora;
-
Să se ceară un raport cu starea reală a
sănătăţii cadrelor militare, bolile cronice de care suferă şi necesarul de
medicamente pentru aceştia. Spitalele militare nu fac faţă;
-
Să se respecte drepturile la tratament
gratuit al militarilor activi şi în rezervă şi să se aloce fonduri pentru
medicamente în farmaciile unităţilor şi ale spitalelor militare;
-
Militarii rezervişti în proporţie de 80%
suferă de inimă, diabet, rinichi, hepatită, boli care nu sunt contractate în
momentul ieşirii la pensie, ci sunt duse “pe picioare “încă din perioada de
activitate, de la 30-40 de ani. Avem nu numai
o ţară bolnavă ci şi o tara şi o armată de bolnavi. Nu îi duceţi la groapă.
Ajutaţi-i să trăiască;
-
Dacă doriţi sprijin, devotament şi loialitate
din partea armatei active sau în rezervă, faceţi dumneavoastră primul pas şi
faceţi dovada acestor cerinţe. Nu veţi primi altceva decât ceea ce oferiţi;
2
PROPUNERI:
ÎN SITUAŢIA ÎN CARE NU VEŢI AVEA PUTEREA
POLITICĂ SĂ VĂ IMPUNEŢI PUNCTUL DE VEDERE ÎN REALIZAREA ACESTOR CERINŢE MINIME,
VĂ RUGĂM SĂ LUAŢI ÎN CONSIDERARE, ŞI SĂ SPRIJINIŢI –DUPA CE VEŢI PIERDE BĂTĂLIA
PENTRU PĂSTRAREA DEMNITĂŢII ŞI ONOAREI MILITARILOR – UN PROIECT DE LEGE PRIN
CARE SĂ ADUCEŢI MĂCAR MĂSURI REPARATORII PENTRU CEI CARE NU VOR MAI PUTEA FI
NUMIŢI MILITARI, MĂSURI PRIN CARE:
- Să se suspende, Jurământul militar prin
care aceştia sunt obligaţi să îşi de viaţa pentru ţara, deoarece devenind civili ca salarizare
şi drepturi de pensie, cerem
dreptul de a beneficia de aceleaşi condiţii la încadrare;
-
Să li se întocmească militarilor, ca şi civililor carte de muncă la încadrare
cu toate cele ce implica aceasta măsura, pentru a li se putea calcula pensia
corect fără a mai căuta prin arhivele militare, state de plată şi Ordine de Zi;
-
Să se retragă toate obligaţiile ce revin Rezerviştilor Militari, deoarece
aceştia nu vor mai beneficia de pensie militară de stat plătită de MApN, ci de
pensie socială, civilă, deci vor avea acelaşi obligaţii ca toţi civilii în ceea
ce priveşte serviciul către armata;
-
Militarii activi să beneficieze de dreptul la contracte colective şi individuale
de muncă, ca toţi civilii cu toate drepturile de negociere prevăzute de
legislaţia europeană şi naţională;
-
Să se acorde militarilor dreptul la 8 ore de lucru zilnic, ca şi în toate
domeniile de muncă, fiecare minut efectuat suplimentar să se plătească conform
contractelor colective şi individuale de muncă şi legislaţiei în vigoare. La
salarizare egală, muncă egală.
-
Să se plătească retroactiv tuturor militarilor activi şi în rezervă (aşa cum şi
pensiile se vor recalcula retroactiv şi pe baza activităţii anterioare şi
pentru cei ce au ieşit la pensie până la apariţia Legii 119 şi Legii Unitare a
Pensiilor) toate orele suplimentare efectuate de către cei asupra cărora noua
lege îşi face efectul. Acolo unde nu se poate face dovada orelor lucrate suplimentar,
se va lua în calcul (ca şi în cazul calculării punctului de pensie) numărul
MEDIU de ore suplimentare lucrate de militari la nivel naţional, pe lună
respectivă, în funcţie de activităţile (aplicaţii, cursuri, exerciţii, trageri,
exerciţii demonstrative, vizite, inspecţii şi controale) efectuate în
perioadele respective;
-
Să se acorde militarilor şi poliţiştilor dreptul de a desfăşura activităţi
economice şi de orice altă natură în timpul liber, pentru a-şi putea rotunji
veniturile şi a putea face faţă situaţiilor grele datorate crizei economice de
care guvernele nu se declară vinovate;
-
Să se acorde militarilor şi poliţiştilor dreptul de a se înscrie în partide
politice, ca orice cetăţean cu care sunt egali în drepturile de salarizare. Să
încetăm odată cu inegalităţile între oameni şi cu restricţiile “nesimţite “ale
unor categorii “favorizate” Dacă suntem salarizaţi la fel, să beneficieze şi
militarii de posibilitatea de a desfăşura şi alte activităţi în timpul liber.
Se spune că este nedemn pentru un militar să presteze alte servicii, dar să
moară de foame, să nu mai aibă bani de medicamente, să li se ia din
pensie, şi din salariu, să nu îşi mai poată plăti băncile nu este nedemn?;
-
Să se acorde militarilor dreptul valabil pentru toţi civilii cu care sunt
comparaţi şi nivelaţi prin legile amintite, de a se constitui în sindicate şi
de a se apăra atunci când drepturile le sunt atacate şi încălcate, ca orice
categorie socială. Acest drept este de altfel impus de o Declaraţie a Curţii
Europene, pe care România nu vrea să o pună în aplicare;
-
Să se acorde militarilor şi poliţiştilor dreptul la greva pentru a nu fi puşi
în situaţia să plece din timpul serviciului, “sabotând “slujba. Să eliminăm
legile categoriilor “privilegiate”. NIMENI NU E MAI PRESUS DE LEGE! Dacă avem
dreptul de salarizare egale să avem şi celelalte drepturi la acelaşi nivel cu
civilii;
-
Să se majoreze pensiile militarilor cu tot atâtea procente cu cât s-au majorat
şi ale civililor care se înfrăţesc în obligaţii, cotizaţii şi drepturi în urma
desfiinţării pensiilor ocupaţionale. Este ştiut că militarii au beneficiat de o
lege “specială “prin care pensiile le erau majorate odată cu majorarea soldelor
militarilor activi. Ca urmare, cum soldele militarilor activi nu au mai fost
majorate de ani buni, odată cu intrarea pensionarilor militari în sistemul
unitar de pensii, să li se mărească şi lor pensiile pe perioada cât au stagnat
cu aceleaşi procente, retroactiv, aşa cum înţelege guvernul să aplice legile
când e vorba de a lua banii de la militari;
-
Să se plătească salariul minim pe economie tuturor soţiilor de militari şi
poliţişti (sau conform pregătirii şi calificării unde e
cazul) care nu au putut lucra datorită caracterului voiajor al serviciului
soţilor pe toată perioada cât acestea nu au lucrat şi să le intre în calcul la
pensie, aşa cum spune Legea 119, pentru perioada respectivă. Să li se acorde
pensie compensatorie, pentru a compensa perioadele cât fără voia lor, forţate
de caracterul serviciului soţului nu au putut lucra;
-
Să se plătească toate cheltuielile de judecată şi daune morale şi materiale
tuturor membrilor familiilor de militari şi poliţişti destrămate datorită
stresului, singurătăţii, incompatibilităţii, nepotrivirii de caracter generate
de serviciul voiajor, fluctuant, al militarilor şi poliţiştilor;
Toate aceste drepturi de care nu au beneficiat militarii şi poliţiştii,
înţelegem că le revin acuma, odată cu intrarea în rândul societăţii odată cu
egalizarea RETROACTIVĂ prin Legea Salarizării Unice şi Legea Unitară a Pensiilor şi cerem eliminarea
tuturor inegalităţilor sociale, aşa cum doresc domnul Preşedinte şi Guvernul.
"